Bratislava (20. decembra 2010) - Už po druhý
raz sa uskutočnil prieskum organizácie Financial Services Club medzi
finančnými odborníkmi z celého sveta. Cieľom bolo zistiť úspešnosť
implementácie Smernice o platobných službách (PSD) a jednotnej platobnej
oblasti eurozóny (SEPA) od ich zavedenia v novembri 2009. Prieskumu
sponzorovaného spoločnosťou Logica sa zúčastnilo 322 respondentov
zo 42 krajín sveta.
Prieskum priniesol nasledujúce zistenia:
» 52% opýtaných
si myslí, že Európska únia (EU) vydrží, kým 24% sa domnieva,
že dôjde k jej rozpadu.
» 30% verí, že
euro je rozhodujúce pre udržanie EU, pred rokom zastávalo rovnaký
názor len 18% respondentov.
» 78% uviedlo, že
sa eurozóna rozšíri o ďalšie krajiny a euro sa stane úspešnou
rezervnou menou popri americkom dolári.
» 85% tvrdí, že
proces transpozície Smernice o platobných službách bol úspešný,
aj keď sa 51% bankových a 36% nebankových respondentov domnieva,
že odchýlky tento proces aktívne brzdili.
» 68% verí, že
bude prijatá smernica PSD Mark II, ktorá doplní nedostatky prvej.
» 54% tvrdí, že
SEPA nie je úspešná, 24% si myslí, že úspešná je.
Európska
únia
Vzhľadom na situáciu
v Grécku, Írsku, Portugalsku a Španielsku sa mnoho ľudí domnieva,
že EÚ má problémy. Viac ako polovica respondentov (52%) si myslí,
že EU sa udrží, kým podľa štvrtiny z nich (24%) sa rozpadne.
Je zaujímavé,
že 30% respondentov považuje euro za rozhodujúce pre udržanie EÚ
pohromade, kým pred rokom zastávalo rovnaký názor len 18% respondentov.
78% opýtaných uvádza, že sa eurozóna rozšíri o ďalšie krajiny
a euro sa stane úspešnou rezervnou menou popri americkom dolári.
PSD
Podľa 85% respondentov
je proces PSD úspešný a narušujú ho len problémy týkajúce sa
odchýlok v niektorých krajinách. Tieto problémy sú bohužiaľ významné.
Podľa 51% z celkového počtu 112 opýtaných bánk a 36% nebankových
respondentov odchýlky aktívne bránia transpozícii PSD.
Respondenti sa zmienili,
že „zachovanie BIC a IBAN v úvodnej časti Smernice o platobných
službách bola obrovská chyba“. Ďalší opýtaný poznamenal: „Ohľadom
PSD existuje mnoho nejasností, napríklad výklad smernice vo švajčiarskych
bankách, implementácia PSD v strednej a východnej Európe, rýchlosť
implementácie PSD v južnej Európe a tiež mnoho právnych dokumentov
s rozporuplným obsahom.“
Z týchto dôvodov
sú viac ako dve tretiny respondentov (68%) presvedčené, že
vznikne nová smernica PSD, aby nahradila nedostatky prvej. Mnohí by
radšej videli priebežne upravovanú smernicu namiesto novej smernice
vypracovanej raz za niekoľko rokov.
66% bankových respondentov
zaznamenalo v dôsledku smernice PSD významné zmeny, zatiaľ čo medzi
nebankovými respondentmi zastáva rovnaký názor len 31% z nich. Odzrkadľuje
to zásadnú zmenu interných systémov a procesov bánk, ktorú PSD
iniciovala, a taktiež zahájenie činnosti nových konkurentov. Respondenti
zmienili viac ako 70 platobných inštitúcií (PI), ktoré vznikli
od zavedenia smernice PSD. Patria medzi ne známe subjekty ako PayPal
a Western Union, ale aj niekoľko nových účastníkov, napríklad
Earthport.
SEPA
Respondenti sú
si tento rok menej istí znalosťou SEPA. Iba 55% z nich si myslí,
že dobre rozumejú pravidlám oblasti SEPA, kým v roku 2009 malo toto
presvedčenie 62% respondentov. Výsledky pravdepodobne odzrkadľujú
pochybnosti o fungovaní SEPA – v priemere 54% opýtaných uvádza,
že ide o neúspešný projekt, kým o jeho úspechu je presvedčených
len 24%. Oproti tomu 57% bankárov sa domnieva, že SEPA funguje.
Problémy SEPA súvisia
predovšetkým s nedostatočnými prínosmi (17%), odporom bánk (18%)
a podnikovej sféry (16%) voči SEPA, obmedzeniami v jednotlivých krajinách
prostredníctvom odchýlok (17%) a predovšetkým s chýbajúcim termínom
konečného dátumu pre implementáciu (24%), v dôsledku čoho neexistuje
motivácia implementovať nástroje SEPA.
Väčšina oslovených
respondentov si myslí, že zámer SEPA, aby „všetky platobné transakcie
v eurozóne boli spracované ako domáce platby“, bude dosiahnutý
až v rokoch 2014 - 2017 (43% respondentov). Je to menej optimistický
výhľad než minulý rok, kedy sa 49% respondentov domnievalo, že
zámer by mal byť dosiahnutý do roku 2014. Pred rokom sa navyše len
11% respondentov domnievalo, že sa vízia SEPA podarí realizovať
až po roku 2017, pričom tento rok už tento názor zdieľa 34% z nich.
Ladislav Vedral, Practice
Manager pre oblasť platieb v spoločnosti Logica k tomu dodal:
„Výsledky prieskumu zodpovedajú našim skúsenostiam pri diskusiách
so zákazníkmi z radov finančných inštitúcií, najmä z oblasti
strednej a východnej Európy. Náklady a zmeny spojené so zavedením
služieb SEPA sú značné, pričom prínosy sú pre väčšinu bánk
skôr obmedzené. Pokiaľ nebude použitie SEPA služieb povinné alebo
nebude zrejmý dopyt zo strany korporátnych zákazníkov, banky nebudú
výraznejšie motivované k zavádzaniu nových produktov SEPA. Dôsledkom
toho je doterajšie nízke využívanie inak fungujúceho SEPA trhu,
a tým aj pocit neúspechu celého projektu.“
Inovácie
Prieskum hodnotil aj
názory respondentov na inovácie. Najviac inovácií v oblasti
platieb majú na konte nebankové platobné inštitúcie (35% hlasov),
alebo regulátori a politici (27% hlasov). Menej než 9% respondentov
sa domnieva, že inovácie vytvárajú banky. Tento fakt odlišne vnímajú
nielen bankári, z ktorých 17% verí, že sú inovátormi, ale aj nebankoví
respondenti, z ktorých len 6% si myslí, že práve banky inovujú.
Môže to byť
spôsobené obmedzenými rozpočtovými prostriedkami bánk. 41%
opýtaných bankárov totiž uvádza, že práve to im bráni v inováciách.
Za najväčšie inovácie respondenti považujú platby v reálnom čase,
mobilné a bezkontaktné platby a konvergenciu spracovania platieb v
platobných centrách. Za najmenej inovatívne považujú opatrenia
na ochranu proti podvodom pomocou nových biometrických prvkov, napríklad
hlasu.
Chris Skinner, predseda
organizácie Financial Services Club a vedúci výskumného projektu,
tvrdí: „Minuloročný prieskum poukázal na silný cynizmus voči
implementácii Smernice o platobných službách. Mnohí vraveli, že
odchýlky a voliteľné služby spôsobia zmätok a nedostatok rovnosti.
Tohoročný prieskum to bohužiaľ potvrdil. Väčšiu starosť mi však
robí to, že sa cynizmus rozšíril i na SEPA. Banky a podniky nechápu
smerovanie projektu. Nedostatočné usmernenie je spôsobené chýbajúcim
konečným dátumom. Napriek zasadnutiu SEPA Rady a konzultáciám s
Komisiou stále nemáme konečný dátum, a pokiaľ ho nebudeme mať,
bude celý projekt stále rovnako bezhlavý.“
Charakteristika
respondentov
Jadro respondentov
tvoria členovia a spolupracovníci organizácie Financial Services
Club vo Veľkej Británii, preto je táto komunita s viac ako tretinou
účastníkov najsilnejšia. Zo 16 krajín eurozóny sa prieskumu zúčastnilo
13 členských štátov, ktoré s 38% hlasov predstavujú významný
kontingent v prieskume. Zúčastnili sa ho aj zástupcovia mimoeurópskych
krajín vrátane Ameriky, Indie a Hongkongu, Kazachstanu, Malajzie, Uruguaya
aj Spojených arabských emirátov.
Najväčšiu skupinu
účastníkov tvoria banky s viac ako tretinou respondentov. Druhou najväčšou
skupinou sú konzultanti a poskytovatelia technológií, ktorí predstavujú
necelú tretinu hlasov. Traja z desiatich účastníkov sami seba opisujú
ako „stredný manažment“, kým 38% pochádza z vyššieho alebo
najvyššieho manažmentu a každý piaty je „konzultantom“.
O organizácii Financial
Services Club
Financial Services
Club je jedinečná služba určená pre vrcholových manažérov a
rozhodujúcich pracovníkov bánk, poisťovní, technologických spoločností,
poradenských firiem a iných subjektov, ktoré majú záujem pochopiť
a plánovať pre budúce prevádzkové prostredie na britskom trhu finančných
služieb.
FS klub ponúka jedinečný
náhľad do budúcnosti finančných trhov a slúži ako fórum pre
stovky špičkových profesionálov. Klub každoročne usporadúva desiatky
akcií s účasťou lídrov reprezentujúcich všetky aspekty biznisu
od praktík cez tvorcov legislatívy až po futuristov. Ďalšie informácie
nájdete na webe http://fsclub.co.uk.
O spoločnosti Logica
Logica ako popredná
svetová spoločnosť poskytuje konzultácie a služby v oblasti informačných
technológí a zamestnáva 39 000 ľudí. Jej zákazníkmi sú významné
európske a svetové spoločnosti, ktorým poskytuje biznis konzultácie,
systémovú integráciu a outsourcing služieb. Správnym prepojením
ľudí, biznisu a špičkových technológií úspešne rieši obchodné
potreby zákazníkov a podporuje ich vedúce postavenie na trhu. Logica
je obchodovaná na Londýnskej burze cenných papierov a na burze Euronext
v Amsterdame (LSE: LOG, Euronext: LOG). Viac informácií nájdete na www.logica.com
Logica CEE má
centrálu v Prahe, pobočky v Bratislave, Brne, Plzni a Budapešti.
Realizuje projekty pre najvýznamnejšie spoločnosti v regióne strednej
a východnej Európy. Ako prvá spoločnosť v Českej republike a na
Slovensku bola certifikovaná podľa medzinárodných štandardov ISO
9001:2000 a TickIT Issue 5.0. Logica má zároveň certifikát dodržiavania
štandardov šetrného správania sa k životnému prostrediu podľa
medzinárodnej normy EN ISO 14001:2004. Na Slovensku pôsobí spoločnosť Logica od
roku 1997 a primárne poskytuje služby v segmente telekomunikácií,
financií a vo verejnom sektore. Viac informácií nájdete na www.logica.sk
Zdroj:
Logica
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: