Bratislava (30. septembra 2010) -
Slovenské spoločnosti sú v rámci stredoeurópskeho regiónu jedny
z najaktívnejších vo využívaní
tzv. dopytových systémov. Vyplýva to z porovnania pripraveného serverom
123dopyt.sk. "Slováci jasne vedú
tak v dynamike, tak i v dopytovom obrate, kde sú
jednoznačnými lídrami regiónu," hovorí
Otto Kočí, zo spoločnosti B2M.cz, ktoré
prevádzkuje na Slovensku najobľúbenejší dopytový
systém 123dopyt.sk.
Najväčší záujem je o stavebné
práce a materiál alebo strojné vybavenie
Celkový počet zadaných dopytov po internete
dosahuje na slovenskom trhu približne 7 300 mesačne, z toho sa cez
123dopyt.sk realizuje 61 percent. Najväčší záujem je o stavebné
práce a materiál alebo strojné vybavenie. V medziročnom porovnaní
sa záujem o virtuálne hľadanie dodávateľov na Slovensku zvýšil
o štvrtinu.
Dopytové systémy predstavujú úplne odlišný pohľad na vzťah odberateľ
- dodávateľ, kde sa stáva cieľom vyvolanie skutočného alebo virtuálneho
výberového konania. Dopytujúci špecifikuje svoje potreby za účelom
rýchleho vyhľadania vhodného dodávateľa. "Rozvoj technológií
a internetu umožnil preniesť výberové konanie z prostredia štátnych
zákaziek či veľkých korporácií i medzi malé a stredne veľké
firmy," konštatuje Kočí zo 123dopyt.sk a dodáva, že medzi
najväčšie výhody pre dopytujúcich patria predovšetkým rýchlosť
získania ponúk, pravdepodobné zníženie ceny a v neposlednom rade
úspora času a prostriedkov pri hľadaní vhodného dodávateľa.
Dopytovým systémom sa dá cena znížiť až o 30% oproti bežnej ponuke
"Z
našich interných vyšetrovaní vyplýva, že sa dá na 123dopyt.sk
znížiť cena až o 30% oproti bežnej ponuke," upozorňuje. Podľa
jeho slov využívajú 123dopyt.sk prevažne malé a stredne veľké
firmy ako jeden zo zdrojov získania zákaziek. Vďaka registrácii
dostanú iba tie dopyty, ktoré sú relevantné a mohli by byť pre
ne potenciálne zaujímavé. Na druhú stranu dopytujúci sú naozaj
rôzni. Od obcí, po menšie podniky, živnostníkov až po súkromné
osoby, ktoré napríklad hľadajú remeselníkov na opravu rodinného
domu alebo rekreačnej chalupy.
Jednoznačným lídrom je Slovensko v obrate zadávaných dopytov. "Kým
v susednom Česku bolo počas januára dopytovaný tovar a služby za
50 miliónov eur, na Slovensku to bolo neuveriteľných 110 miliónov
eur," hodnotí. Spoločnosť B2M.cz realizovala počas svojej päťročnej
histórie na pol milióna dopytov v hodnote takmer 4 mld. EUR.
Dopytový systém predstavuje platformu, kde sa párujú najvhodnejší
dopytujúci a dodávatelia
"Zadaný dopyt je spracovávaný výlučne
operátorom, ktorý za ňu nesie plnú zodpovednosť," hovorí
Kočí a dodáva, že sa vždy overuje vierohodnosť, dopĺňajú prípadné
chýbajúce kontaktné údaje, dopyt sa zedituje do štandardnej textovej
podoby a rozošle sa dodávateľom, ktorí sa danou činnosťou zaoberajú.
A s tým, že sa ponuky len hrnú, približne 60 percent dopytujúcich
dostane medzi 3 a 15 ponukami. "Takmer štvrtina obstarávateľov
dopytov získa medzi 16 a 30 ponukami, čo už je slušná vzorka pre
rozhodovanie," dodáva. Najväčšiu váhu pre rozhodovanie pri
využívaní dopytových systémov má samozrejme cena, ktorú ako rozhodovacie
kritérium preferuje polovica všetkých užívateľov. Kvalitu tovaru
alebo služieb berie na prvom mieste do úvahy iba štvrtina užívateľov.
Zdroj:
123dopyt
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: