Brusel (19. októbra 2009) - Európska komisia začala verejnú
konzultáciu s odborníkmi z audiovizuálneho priemyslu EÚ o tom, ako
najlepšie využiť príležitosti a riešiť výzvy tzv. digitálnej revolúcie
vo filmovom odvetví EÚ. Vďaka digitálnym kinám môže byť distribúcia
filmov lacnejšia a pružnejšia, a umožňuje väčšiemu počtu filmov dostať
sa do sveta.
Prechod na digitálne technológie si však vyžaduje vysoké
investície. Ak sa teraz nevytvoria nové obchodné modely a životaschopné
schémy štátnej podpory, až tretine európskych kín by mohlo hroziť
zatvorenie v dôsledku vysokej ceny digitálneho vybavenia. Ohlasy
odborníkov z filmového a audiovizuálneho odvetvia, ako aj národných
filmových agentúr a iných zainteresovaných strán počas dvojmesačnej
konzultácie, ktorú dnes Komisia otvorila, sa využijú začiatkom budúceho
roka pri vypracovaní oznámenia, v ktorom sa ustanoví politika Komisie o
digitálnych kinách.
„Digitálna revolúcia sa odohráva teraz a európske kiná by na ňu mali byť dobre pripravené!," vyhlásila Viviane Redingová, komisárka EÚ pre informačnú spoločnosť a médiá. „Zbližovanie
tradičného obsahu s digitálnou technológiou radikálne mení spôsob
výroby, distribúcie a sledovania filmov. Tento technický vývoj môže
vytvárať nové obchodné príležitosti, nové pracovné miesta a nové služby
pre spotrebiteľov – ak vytvoríme správny rámec na stimulovanie tohto
procesu. Komisia chce preto uskutočniť konzultácie so všetkými
zúčastnenými stranami o ich skúsenostiach, potrebách a očakávaniach
týkajúcich sa digitalizácie, ktorá je rozhodujúca pre budúcnosť
európskych kín."
Komisárka pre hospodársku súťaž Neelie Kroesová k tomu uviedla: „Na
verejnú diskusiu o vplyve digitálnych kín v Európe sa už dlho čakalo.
Budú potrebné značné investície a v podpore digitalizácie môžu zohrávať
úlohu štátne dotácie. Preto potrebujeme dôkladné pochopenie dynamiky
tohto odvetvia, aby prechod na digitálne premietanie bol prospešný pre
odvetvie prevádzkovateľov kín a v konečnom dôsledku pre spotrebiteľov.“
Filmoví
tvorcovia používajú digitálne technológie čoraz častejšie. Vďaka novým
kamerám a formátom je výroba filmov jednoduchšia. Na tvorbu
vzrušujúcich zvláštnych efektov a 3D filmov sa používajú ďalšie
digitálne nástroje. Distribúcia digitálnej filmovej kópie môže byť až
desaťkrát lacnejšia v porovnaní s kópiou tradičného 35 mm filmu;
digitálne kiná by preto mohli uľahčiť cestu európskym filmom k
celosvetovému publiku. Vybavenie na digitálnu filmovú projekciu je však
pre mnohé európske kiná príliš drahé; približne 31 % európskych kín má
len jednu kinosálu a len 10 % kín sú multiplexy.
Vplyv digitálnych kín na európske filmové odvetvie. Európska komisia chce zistiť v rámci konzultácie, ktorá sa dnes začala, aký
vplyv môžu mať digitálne kiná na európske filmové odvetvie a najmä na
30 000 kinosál v Európe. Vyzýva prevádzkovateľov kín, filmových
distribútorov, národné filmové agentúry, ako aj štátne a súkromné
filmové organizácie, aby sa podelili o svoje názory.
Vedúce
postavenie v oblasti digitálnych kín majú v súčasnosti USA. Digitálna
vzorová kópia je k dispozícii už pre 90 % všetkých amerických filmov,
zatiaľ čo vo Francúzsku (najväčší výrobca
filmov v EÚ) je v digitálnom formáte k dispozícii menej ako polovica
nových filmov. V USA okrem toho vyvinuli model VPF (Virtual Print Fee),
v rámci ktorého tretie strany dostanú časť peňazí, ktoré ušetrili
filmoví distribútori, a tieto peniaze potom môžu použiť na financovanie
digitálneho vybavenia.
V Európe sa dosiaľ prebudovalo na digitálne
premietanie len 2 428 kinosál. Celosvetovo existuje približne 110 000
kinosál, pričom digitálne vybavenie má asi 12 000 z nich. Odhaduje sa,
že do roku 2012 sa na digitálne premietanie prebuduje takmer 20 % kín
na celom svete.
Národné
vlády uvažujú o dotovaní prechodu na digitálne kiná. Taliansko už
notifikovalo schému štátnej pomoci, o ktorej sa v súčasnosti uskutočňuje verejná konzultácia ( IP/09/1181 ). Iné krajiny
(vrátane Francúzska, Nemecka a Nórska) plánujú alebo už dokončujú svoje
schémy vnútroštátnej podpory, no väčšina filmových klubov (artkiná
premietajúce nezávislé európske filmy, ako sú členovia siete Europa Cinemas ,
ktorú podporuje program MEDIA) nemá v súčasnosti štátne ani súkromné
financovanie, ktoré by im pomohlo prejsť na digitálne premietanie.
Príležitosti a výzvy pre európske kiná v digitálnej ére. Okrem
otázok pre profesionálov z oblasti filmovej tvorby a prevádzkovania kín
dnes Komisia zverejnila aj analýzu o digitálnych kinách a načrtla svoju
politiku v tejto oblasti vrátane otázok štátnej pomoci. Analýza a
spätná väzba z verenej konzultácie, ktorá potrvá do 16. decembra 2009, umožnia Komisii finalizovať v roku 2010 oznámenie s názvom „Príležitosti a výzvy pre európske kiná v digitálnej ére“.
Kontext. Táto
verejná konzultácia je výsledkom diskusií expertnej skupiny, ktorú
Komisia vytvorila na jar 2008 s cieľom preskúmať možnú hrozbu pre
rozmanitosť európskych kín a potrebu alternatívnych obchodných modelov.
V
Európe existuje program MEDIA 2007, ktorý v rokoch 2007 – 2013 poskytne
európskemu audiovizuálnemu priemyslu 755 miliónov EUR a pomáha tak
európskym profesionálom v odbornej príprave, rozvoji, distribúcii a
propagácii ich diel po celej Európe ( IP/07/169 ).
Program
MEDIA sa od roku 1991 priebežne upravuje s cieľom podporovať európsky
audiovizuálny priemysel. Najnovšie sa do programu zahrnuli aj nové
technológie, a to od odbornej prípravy po projekciu. Jedna z vetiev
odbornej prípravy podporovaných programom MEDIA je venovaná digitálnym
technológiám, či už z hľadiska výroby, distribúcie alebo uvádzania v
kinách. Rozbehlo sa aj niekoľko pilotných projektov, náklady na
digitalizáciu pri distribúcii európskych filmov sú oprávnené už roky a
v rámci Europa Cinemas bola vytvorená osobitná schéma podpory
digitálneho premietania európskych filmov.
Odkaz na verejnú konzultáciu a podkladový dokument: http://ec.europa.eu/information_society/media/overview/consultations/index_en.htm
Rozhodnutie MEDIA 2007: http://ec.europa.eu/information_society/media/overview/2007/index_en.htm
Zdroj: Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: