V súvislosti s výročiami otvorenia
dvoch najvýznamnejších diaľničných
tunelov na Slovensku – Sitina a Branisko
– vyhlásila Slovenská tunelárska asociácia
(STA) v období od 15. júna do 15. júla na Slovensku Mesiac tunelov.
Cieľom je upozorniť na význam týchto stavieb z hľadiska
časového, ekologického, ale v neposlednom rade
bezpečnostného. Najväčším prínosom
tunela Branisko je výrazné zníženie počtu dopravných nehôd, ktoré
mali pred otvorením tunela Branisko za následok zdravotné a majetkové
ujmy, ako aj obete na životoch. V roku 2002 napríklad bolo na úseku
I/18 a D/1 zaznamenaných 42 dopravných nehôd. Z celkového počtu nehôd
na tejto trase mali 3 osoby ľahké zranenia, 4 ťažké a 2 prípady
boli smrteľné. V roku 2004, teda v čase prevádzky tunela Branisko
sa tieto počty výrazne znížili. Počet dopravných nehôd klesol
zo 42 na 11, teda o takmer 74 %, pričom nebolo zaznamenané ani jedno
smrteľné, či ťažké zranenie a 1 prípad skončil s ľahkými zraneniami.
Tento trend pokračoval aj v ďalších rokoch, počas ktorých sa ročne
stalo na tejto trase asi 7 dopravných nehôd bez smrteľných následkov.
Za 6 rokov svojej prevádzky tak tunel Branisko pomohol ušetriť až
12 ľudských životov. S dopravnými nehodami
sa úzko spájajú aj materiálne škody, ktoré v roku 2002 na tejto
trase predstavovali 4 265 000 Sk. V roku 2004 zaznamenávame zníženie
až na 1 205 000 Sk. V priemere sa materiálne škody v rokoch od spustenia
prevádzky tunela Branisko pohybovali okolo 900 000 ročne, čo je necelá
štvrtina v porovnaní s obdobím pred otvorením tunela. Ďalším prínosom
tunela Branisko je tiež úspora času. Počas bežnej prevádzky ušetrí
vodičovi nákladného vozidla až 11 minút a vodičovi osobného vozidla
8 minút. Pri sťažených podmienkach počas zimnej prevádzky ako
je námraza, či sneženie sa tieto čísla pohybujú okolo 11 a 19 minút.
Počas dopravnej špičky ušetrí vodič osobného automobilu minimálne
20 minút a vodič nákladného vozidla až 35 minút. V prípade, že
vodič osobného motorového vozidla využíval tunel Branisko na cestu
do práce a z práce od jeho otvorenia každý pracovný deň, ušetril
za 6 rokov až 41 dní a 12 hodín. Priemerná rýchlosť pri prejazde
cez tunel Branisko je pritom pri bežnej premávke približne o 24 km/h
vyššia než mimo tunela. Nižšia spotreba. Tunel Branisko však
neprináša len zníženie nehodovosti a úsporu času, ale aj nižšiu
spotrebu, ktorá pri bežnej prevádzke predstavuje úsporu až 23 %
pri osobnom automobile a 40 % pri nákladnom vozidle. Počas zimnej prevádzky
sa tieto čísla zvýšia až na 32 % respektíve 44 %. Vďaka tunelu
Branisko ušetria vodiči na spotrebe počas dopravnej špičky až
45 % paliva. Finančný benefit prináša tunel Branisko aj vďaka zníženej
amortizácii, teda opotrebeniu vozidiel, ktoré predstavuje 20% v prípade
osobných ako aj nákladných motorových vozidiel. Eliminácia znečistenia. Problematikou cestnej
dopravy na Slovensku je celkové znečistenie ovzdušia tuhými a plynnými
látkami, čo je obzvlášť citlivé v prípade znečistenia životného
prostredia v horských oblastiach. Najvýznamnejšími škodlivinami
pri prevádzke motorových vozidiel sú CO, CO2 a NOx.
Pri každom prejazde motorového vozidla cez tunel Branisko sa ušetrí
až 23% emisií CO2 60% CO a 60% NOx, ktoré
by inak znečisťovali životné prostredie v oblasti. Počas zimnej
prevádzky bolo namerané zníženie CO2
až o 31%, CO o 63% a NOx o 28%. Počas dopravnej špičky sa
CO2 zníži o 37%, CO až o 71% a NOx o 44%. Tunel Branisko si už
niekoľko rokov drží svoje prvenstvo ako najdlhší tunel na Slovensku,
ktorý meria až 4975 metrov. Ide o tunel s jednou tunelovou rúrou
a obojsmernou prevádzkou. Z hľadiska infraštruktúry má obrovský
význam, keďže je na jednom z najnehodovejších a najťažších úsekov
na ceste medzi Žilinou a Košicami. Viac informácií nájdete
aj na www.tunelysupotrebne.sk Informácie o STA:
Slovenská tunelárska asociácia je dobrovoľným združením právnických
a fyzických osôb pôsobiacich v odbore podzemného staviteľstva.
Podporuje aktivity v odbore podzemného staviteľstva so zameraním
na intenzívne a extenzívne využitie podzemných priestorov v príslušných
oblastiach, ktorými sú najmä: dopravná
infraštruktúra, vodné hospodárstvo, energetika, podzemné
inžinierske siete, podzemná urbárna infraštruktúra, ekologické
stavby, podzemné skladovanie produktov a iné. Zdroj: Lucia Špazierová, Webster
Autor: admin
|
Svisiace odkazyHodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |