„Rozširujeme trend transparentnosti
a informovania o úrovni poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Po rebríčku nemocníc a hodnotení
lekárov v prevencii prinášame aj informácie o kúpeľoch. Dúfame,
že budú užitočné pre našich poistencov aj pre manažment kúpeľov,“
hovorí riaditeľ úseku nákupu zdravotnej starostlivosti Martin Kultan.
DÔVERA hodnotila výsledky
27 zmluvných kúpeľných zariadení v dvoch oblastiach – prieskum
spokojnosti a služby pre pacientov v rámci verejného zdravotného poistenia.
V prieskume vyjadril svoj názor každý desiaty poistenec DÔVERY, ktorý
bol v roku 2008 v kúpeľoch. Celkovo sa teda zapojilo takmer 800 respondentov.
Najviac ocenili prístup a správanie personálu, najmenej ubytovanie
a stravu. V tomto sa pacientsky pohľad na kúpele neodlišuje od pohľadu
na nemocnice. S kúpeľmi sú však poistenci celkovo mierne spokojnejší
ako s nemocnicami. Kúpele Brusno sú druhými
najlepšími kúpeľmi z pohľadu pacientov a jedny z najlepších v službách.
Nadpriemerné známky dostali takmer vo všetkých oblastiach. Vynikajú
najmä vybavením a úrovňou liečebných domov aj zdravotnej časti
(ambulancie, priestory na rehabilitácie a procedúry). Pacienti boli najspokojnejší
s Prírodnými jódovými kúpeľmi Číž. Ich silnými stránkami
sú hlavne správanie personálu a ubytovanie. Ubytovanie pacienti hodnotili
ako najlepšie spomedzi všetkých kúpeľov. Menej spokojní boli s úrovňou
stravy. Bardejovské kúpele skončili
vo viacerých hodnotených oblastiach nadpriemerne. Medzi ne patrí
úroveň liečebných domov, stravovanie aj subjektívna spokojnosť
pacientov s úspešnosťou a výsledkami liečby. Tá je jedna z najvyšších
zo všetkých kúpeľov. V porovnaní s Brusnom a Čížom dosiahli relatívne
nižšiu spokojnosť so správaním personálu a ubytovaním.
Poskytované služby v kúpeľoch
hodnotili odborníci zdravotnej poisťovne osobne v každých kúpeľoch
v priebehu tohto roka. Zohľadňovali len služby dostupné z verejného
zdravotného poistenia. Teda nie to, za čo si návštevníci platia
sami. Najsilnejšími stránkami kúpeľov sú vybavenie a úroveň zdravotnej
časti (ambulancie, priestory na procedúry a rehabilitácie a pod.).
Naopak, slabinami v niektorých zariadeniach stále zostávajú vybavenie
a úroveň liečebných domov a dostupnosť doplnkových služieb.
Keby sa bral do úvahy len
prieskum spokojnosti, najlepšie kúpele sú Prírodné jódové kúpele
Číž, Kúpele Brusno a Kúpele Dudince. Z hodnotenia služieb zase vyšli
najúspešnejšie Bardejovské kúpele, Slovenské liečebné kúpele
Piešťany a Kúpele Brusno. „Z prieskumu spokojnosti aj z hodnotenia
služieb vychádzajú úspešne v podstate tie isté
kúpeľné zariadenia. Najlepšia trojica v celkovom hodnotení
skončila medzi najlepšími desiatimi aj v oboch
čiastkových parametroch,“ komentuje M. Kultan. Zdravotná poisťovňa je pripravená
hodnotenie kúpeľov rozvíjať.
„Keďže sme v tomto na Slovensku v začiatkoch, privítame konštruktívne
návrhy, ako metodiku rozvíjať a dopĺňať
ju o ďalšie parametre, napríklad výsledky kúpeľnej liečby a kvalitu
a efektivitu poskytovanej zdravotnej
starostlivosti,“ dodáva M. Kultan. METODIKA HODNOTENIA KÚPEĽOV. Výsledné hodnotenie a rebríček
kúpeľov vznikli na základe výsledkov v dvoch oblastiach - v prieskume
spokojnosti pacientov a v hodnotení poskytovaných služieb v rámci verejného
zdravotného poistenia. V oboch týchto parametroch dostávali kúpele
známky ako v škole, teda od 1 do 5. Dosiahnutá známka v prieskume
sa na tej celkovej podieľala váhou 70 %, známka v hodnotení
služieb mala váhu 30 %. Poskytované služby hodnotili odborníci
zdravotnej poisťovne počas osobných návštev kúpeľov v priebehu
roku 2009. V prieskume spokojnosti sa zúčastnili poistenci DÔVERY,
ktorí absolvovali kúpeľnú liečbu v roku 2008.
Známky sme pre lepšiu orientáciu
zmenili aj na farebné ikonky. Sú tri a označujú, či dané kúpele
skončili v porovnaní s ostatnými nadpriemerne, priemerne alebo podpriemerne. V konečnom rebríčku je šesť
kúpeľov bez celkovej známky aj poradia. Najmä preto, že vzhľadom
na nízky počet odliečených poistencov nebolo možné u nich vyhodnotiť
prieskum spokojnosti. Zmluvné kúpeľné zariadenie TATRASAN s. r.o.
nebolo hodnotené vôbec. A to pre nedostatočný počet odliečených
poistencov a pre neposkytnutie súčinnosti pri hodnotení poskytovaných
služieb. Prieskum spokojnosti pacientov
zahŕňal tri okruhy otázok:
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Dôvera: DÔVERA sprístupňuje monitor dychu pre bábätká Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |