Za niekoľko
dní, presnejšie 23. júna, uplynú dva roky od oficiálneho otvorenia
tunela Sitina na diaľnici D2 Lamačská cesta – Staré grunty. Tunel,
ktorý bol za ten rok ocenený titulom Stavba roka, výrazne zlepšil
dopravu v západnej časti mesta a ušetril šoférom čas strávený
na cestách či v zápchach. „Vďaka tunelu ušetrí každé auto pri
jednej jazde v priemere šesť minút, pričom denne ich prejde tunelom
okolo 40 tisíc. Za rok to predstavuje celkovú úsporu všetkých cestujúcich
približne 90 tisíc dní,“ uvádza členka výboru Slovenskej tunelárskej
asociácie Viktória Chomová. Bezpečnosť tunelov. Ešte závažnejším
argumentom je bezpečnosť tunela, nižšia nehodovosť a ušetrenie
ľudských životov. Hoci medzi verejnosťou sa rozšíril opačný
mýtus. „Nehody v tuneloch sú oveľa atraktívnejšie ako na ostatných
komunikáciách, preto sa o nich viac hovorí. Tunely sú však bezpečné,
komplikácie vzniknú v prevažnej väčšine vinou vodičov, ktorí
nepoznajú pravidlá jazdy či postup, ako je potrebné zachovať sa
v prípade mimoriadnej udalosti,“ uvádza člen STA Miloslav Frankovský.
Slovenské tunely sú však budované v súlade s európskymi požiadavkami
na bezpečnosť prevádzky a vybavenosť bezpečnostnými prvkami je
na mimoriadne vysokej úrovni. V prípade kritickej situácie pomáhajú
bezpečnostné prvky túto situáciu odhaliť, okamžite upovedomiť
servisné a záchranné zložky a organizovať záchrannú akciu. Stavby
sú vybavené dostatočným počtom únikových východov, svetelnou
signalizáciou, či kamerovým systémom. Jedným z najdiskutovanejších
tunelov je Višňové, ktorého stavba je naplánovaná v jednom z kritických
úsekov slovenských ciest medzi Žilinou a Martinom. Hoci podľa pôvodných
plánov mohla byť stavba v súčasnosti už v prevádzke, začiatok výstavby
sa stále odkladá. „Podľa štatistík je na tomto 19-kilometrovom
úseku nehodovosť tri razy väčšia ako celkový priemer na diaľniciach.
Napríklad v rokoch 2003 až 2007 tu bolo 815 dopravných nehôd, ktoré
si vyžiadali 16 obetí a 40 ťažko zranených. Ak by už tunel bol
v prevádzke, mohli byť tieto čísla oveľa nižšie,“ hovorí člen
STA Peter Witkovský. Skrátenie ciest. Tunely majú
jednoznačne nezastupiteľné miesto v dopravnej infraštruktúre krajiny
hornatého charakteru, ako je Slovensko. Ich benefity spočívajú vo
výraznom skrátení ciest v porovnaní s obchádzkovými trasami, a teda
znížením spotreby energií, čo je nielen finančný, ale aj ekologický
benefit. Z ekologického hľadiska taktiež umožňujú v najväčšej
možnej miere zachovať charakter krajiny a prírody. V súvislosti s tunelmi
sa často hovorí o ich predražení a ceny sa porovnávajú s okolitými
krajinami. „Vo veľa prípadoch ide o skreslené informácie. Nestačí
totiž porovnať len dĺžku dvoch tunelov, pretože náklady na ich
výstavbu značne ovplyvňuje pripravenosť stavby, geologické podmienky,
zemepisná poloha či technická úroveň tunela. Ceny slovenských
stavebných firiem sú však plne konkurenčné , čo potvrdzujú viaceré
víťazstvá v medzinárodných tendroch,“ uvádza Witkovský.
Prioritný tunel. V súčasnosti
vníma Slovenská tunelárska asociácia ako najväčšiu prioritu stavbu
tunela Višňové, kľúčových je však aj všetkých šesť tunelov
na trase diaľnice D1 najmä v úseku Hričovské Podhradie – Ivachnová.
Nemenej významný je aj projekt novej železničnej trate TEN-T, ktorá
bude spájať Bratislavu s Parížom či Stuttgartom. Trať vedená sčasti
popod riekou Dunaj bude slúžiť aj verejnej mestskej doprave. „Preto
železničné prepojenie TEN-T koridorov vnímame do budúcnosti ako
kľúčové pre regionálnu i vnútromestskú hromadnú dopravu,“ uvádza
Chomová. Projekt bol prezentovaný koncom mája aj na medzinárodnom
fóre na Svetovom tunelárskom kongrese v Budapešti a stretol sa s mimoriadne
priaznivým ohlasom. Slovenskí odborníci v oblasti podzemného staviteľstva
sú v zahraničí uznávaní, viedli alebo spolupracovali na projektoch
v Nemecku, Slovinsku, ale aj v Sýrii či Spojených arabských emirátoch.
Paradoxne sa najčastejšie na Slovensku stretávajú s nepochopením
či neprimeranými reakciami. „Tunely rovnako ako napríklad mosty
sú inžinierske stavby mimoriadne náročné na návrh, realizáciu
i prevádzku a nezaslúžia si negatívnu odozvu, ktorá možno vyplýva
aj z neporozumenia a nedostatku informácií,“ uzatvára predseda STA
Róbert Turanský. Mesiac tunelov
potrvá od 15. júna do 15. júla. V tomto období sa uskutoční v slovenských
mestách putovná výstava s fotografiami, ktoré zachytávajú najstarší,
najdlhší či najoriginálnejší tunel na Slovensku. Výstava 10 Naj
v slovenských tuneloch sa začne v Bratislave (15. – 21. Jún, Avion
Shoping Park), pokračovať bude do Žiliny (22. – 28. Jún, Obchodné
centrum Max), neskôr do Košíc (29. Jún – 5. Júl, Obchodné centrum
Optima) a svoju púť zakončí v Martine. Viac informácií nájdete
aj na www.tunelysupotrebne.sk. Informácie
o STA: Slovenská tunelárska
asociácia je dobrovoľným združením právnických a fyzických osôb
pôsobiacich v odbore podzemného staviteľstva.
Podporuje aktivity v odbore podzemného staviteľstva so zameraním
na intenzívne a extenzívne využitie podzemných priestorov v príslušných
oblastiach, ktorými sú najmä: dopravná
infraštruktúra, vodné hospodárstvo, energetika, podzemné
inžinierske siete, podzemná urbárna infraštruktúra, ekologické
stavby, podzemné skladovanie produktov a iné. Zdroj: Alexandra Obuchová, Webster
Autor: admin
|
Svisiace odkazyHodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |