Bratislava (26.marca 2009) - Spoločnosť Cetelem úspešne odprezentovala médiám a obchodným partnerom európsky prieskum nálad a spotrebiteľských návykov – Barometer Cetelem.
Tentokrát so zameraním na zmeny v štruktúre spotreby pod vplyvom finančnej krízy. Viac informácii o štúdii Barometer Cetelem nájdete na barometer.cetelem.sk
Svetová finančná kríza sa tento rok už naplno prejavila aj v
spotrebiteľských návykoch európskych, ale aj slovenských domácností.
Tie pociťujú skutočný zvrat svojej kúpnej sily. Aké stratégie si teda
zvolia domácnosti, aby nemuseli príliš veľa obetovať a mohli
uspokojovať svoje túžby a potreby ?
Najdrahšie je bývanie, najviac šetríme na potravinách. V
rozpočtoch domácností za uplynulých 10 rokov najviac stúpli nevyhnutné
výdavky v oblasti bývania. Nájomné, kúrenie a elektrická energia v
posledných rokoch zdraželi takmer dvojnásobne a prinútili ľudí siahnuť
hlbšie do peňaženky. Na týchto výdavkoch sa veľmi ušetriť nedá a preto
sa šetrenie dotklo všetkých spotrebných oblastí od potravín až po
trávenie voľného času.
Ďalšou oblasťou, kde naše výdavky výrazne stúpli je doprava a komunikácia.
V priemere v celej Európe sú to práve potraviny na ktorých najviac
šetríme, hoci domácnosti napriek tomu vyhlasujú, že sa im výdavky na potraviny naopak
zvýšili. Toto vnímanie bezpochyby súvisí s infláciou, ktorá nedávno
postihla práve potraviny, ktorých zvýšenie cien pociťujeme obzvlášť
výrazne.
Domácnosti nakupujú v diskontných predajniach a obracajú pozornosť k
lacnejším výrobkom, keby však mali viac prostriedkov, zdá sa, že by
uprednostňovali kvalitnejšie stravovanie. Hneď za potravinami nasleduje zdravie,
pričom na zdraví sa najviac šetrí až v polovici krajín EÚ – do tejto
skupiny krajín patrí aj Slovensko. Medzi zdravotnú starostlivosť,
ktorej sme ochotní sa vzdať patria najmä vyšetrenia zubov a očí.
V odpovediach na otázku na čo plánujeme v blízkej budúcnosti najviac
míňať opäť dominovali všetky tri spomínané položky – bývanie, doprava a
potraviny. Za nimi nasleduje oblasť zdravia a vzdelávania. Je to vcelku
pesimistický pohľad do budúcnosti, ktorý dnes drží krok s pochmúrnymi
perspektívami oslabenej kúpnej sily.
Výdavky na voľný čas sú
paradoxne jedinou položkou v rodinnom rozpočte, ktorej by sa ľudia
vedeli vzdať, no zároveň by ju radi aj zvýšili. Toto dvojité vnímanie
ukazuje, že trávenie voľného času zaberá v spotrebe európskych
domácností osobitné miesto. Hotely, bary, reštaurácie a trávenie
voľného času, to sú výdavky na pôžitky, ktoré domácnosti dokážu
obetovať. Hoci trávenie voľného času menej ako ostatné položky. Ľahšie
sa teda vzdáme posedenia v podnikoch ako dovoleniek.
Radšej šetriť ako míňať. Zníženie
výdavkov v oblastiach, ktoré považujeme za menej dôležité. K tomuto
riešeniu sa prikláňa až 91% Európanov, pričom v hre je buď hodnota,
alebo objem nákupov. Súčastný Európan hľadá v predajniach čo najnižšiu
cenu – týka sa to nielen potravín, alebo oblečenia. Traja zo štyroch
Európanov uvádzajú, že sa budú snažiť čo najmenej míňať na dopravu,
trávenie voľného času, alebo na cestovanie autom. Na jednej strane sme
ochotní sa uskromniť, no na druhej strane by sme len veľmi neradi
siahali na naše úspory. Bezpečná pôžička Cetelem. Spoločnosť Cetelem reaguje na rastúce obavy Slovákov a prichádza na trh so špeciálne vyvinutým produktom - s Bezpečnou pôžičkou Cetelem.
Hlavným cieľom pôžičky, je poskytnúť klientovi úver, ktorý bude schopný
dlhodobo splácať. Ide o bezúčelovú pôžičku do 10 000 EUR, s rozšíreným
súborom poistenia schopnosti splácať, ktorý zahŕňa aj prípad straty
zamestnania. Rozšírený súbor poistenia sa tiež vzťahuje na prípad
pracovnej neschopnosti, trvalej invalidity alebo smrti.
Poistenie schopnosti splácať úver poskytuje Cetelem v spolupráci s
poisťovňou Cardif.
Zdroj: www.barometer.cetelem.sk
Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.