Podľa šrotovaných áut sa dá poznať ekonomická situácia regiónu

Publikovan: 20.12, 2012    Tma: 

V Žilinskom kraji je najčastejšie zošrotovaným starým autom Škoda Favorit, za ním je Škoda 120 a ďalšie škodovky, ktoré tvoria až polovicu spracovaných autovrakov. Po škodovkách nasledujú lady a medzi zvyšnými spracovanými starými autami sa nájdu  aj trabanty, wartburgy, fiaty a ostatné značky, známe z čias socializmu. Prevažnú väčšinu zošrotovaných áut tak naďalej tvoria vozidlá staršie ako dvadsať rokov. Svedčí to aj o tom, že ekonomická situácia obyvateľov regiónu ešte stále nie je dostatočná nato, aby autá obmieňali častejšie. Informovala o tom generálna riaditeľka najväčšieho spracovateľa autovrakov v Žilinskom kraji ŽOS-EKO, s. r. o., Vrútky Jana Antošová.

Zošrotovali 650 kusov starých vozidiel

,,V ŽOS-EKO sme za 10 mesiacov tohto roka zošrotovali 650 kusov starých vozidiel, pritom 50% z nich boli Favority, staré škodovky a Felície. Zvyšných 50% spracovaných vozidiel tvorili značky VAZ, Ford, Opel, Peugeot, Mazda, Reunalt, Citroen, Seat, Toyota, Daewo, BMW, Nissan, Kia, Honda…Kým v Bratislavskom kraji sa čoraz častejšie šrotujú aj poškodené autá staré 10-15 rokov, ktoré sa im majiteľom už neoplatí opraviť, v Žilinskom kraji sú také autá vzácnou výnimkou. Podobne to platí aj o značkách – v ekonomicky silnejších regiónoch sa bežne šrotujú volkswageny, audiny, oply a ázijské autá. Na severe Slovenska však mnohí motoristi plátajú svoje staré škodovky a lady ani nie tak z nostalgie, ako ekonomickej nutnosti. Nájdu sa aj starší motoristi, ktorí pri odovzdávaní auta na šrotovanie za ním utrúsia aj slzu, ako za členom svojej rodiny“, konštatovala  J.Antošová. Dodala, že tomto roku zaznamenali znížený počet vozidiel odovzdaných na zošrotovanie, v porovnaní s minulým rokom. Signalizuje to zhoršovanie ekonomickej situácie, ale aj zostrujúci sa boj medzi firmami zaoberajúci sa likvidáciou autovrakov. V súčasnosti pôsobí na Slovensku 38 autorizovaných prevádzok na spracovanie opotrebovaných vozidiel s vybudovanou sieťou zberných miest. Okrem autorizovaných pracovísk však existujú desiatky dielní, dvorov, či dokonca iba trávnatých plôch na ktorých sa pokútne rozoberajú autovraky.

Pokútne rozoberanie autovrakov môže vyriešiť len dôsledné trvanie na dodržiavaní legislatívy

,, Ilegálny dovoz a pokútne rozoberanie autovrakov môže vyriešiť len dôsledné trvanie na dodržiavaní legislatívy pri nakladaní s nebezpečnými odpadmi, vrátane represívnych opatrení a pokút, v kombinácii s vytváraním nových pracovných miest v rizikových lokalitách. Pokútne rozoberanie áut a nekalé praktiky pri získavaní autovrakov prispievajú k zhoršovaniu ekonomickej situácie autorizovaných prevádzok. Ich vybudovanie stálo stovky miliónov eur, často s podporou od Recyklačného fondu a ich počet je dostatočný na súčasný i predpokladaný rast spracovania autovrakov“, konštatovala J.AntošováDodala, že na pokútnych autovrakoviskách sa často opaľujú plasty z káblov, čím vznikajú jedovaté dioxíny  a pôda i voda sa zamorujú olejmi z motorov a kyselinami z akumulátorov.  Navyše zo zvyšného odpadu vznikajú divoké skládky. ,,Hospodárska situácia sa komplikuje, začína sa spomaľovať predaj nových áut a následne šrotovanie opotrebovaných. Slovensko má pritom veľmi zastaraný automobilový park, ktorý nutne potrebuje obnovu. ŽOS-EKO je jedinou v Žilinskom kraji, ktorá si neúčtuje za odvoz vraku poplatok 33 eur. Pokúsime sa bezplatný odvoz udržať. Majiteľovi autovraku stačí ak sa obráti telefonicky priamo na našu odťahovú službu, ktorá bez poplatku staré auto odvezie a vo firme ekologicky zlikviduje. Majiteľ zároveň dostane potvrdenie o autorizovanej likvidácii auta, ktoré je potrebné na to, aby už nemusel platiť povinné zmluvné poistenie. Súčasná právna úprava majiteľovi bez takéhoto potvrdenia neumožňuje auto odhlásiť. Preto tí, čo sa  autovrakov zbavili v nejakej neautorizovanej dielni, či na skládke, musia povinné poistenie platiť naďalej“, povedala J.Antošová.

ŽOS-EKO, s.r.o., Vrútky je  najväčším spracovateľom autovrakov v Žilinskom kraji

ŽOS-EKO ekologicky spracúva nielen osobné motorové vozidlá, ale aj nákladné vozidlá a iné, napr. poľnohospodárske vozidlá, ale aj odpadové batérie a akumulátory a opotrebované oleje. ŽOS-EKO, s.r.o., Vrútky, je nielen najväčším spracovateľom autovrakov v Žilinskom kraji, ale aj jedným z najväčších aj v rámci Slovenska. V roku 2011 v ŽOS-EKO materiálovo zhodnotili 1231 osobných a nákladných automobilov a vyzbierali aj 267 ton alkalických batérií a akumulátorov, 29 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov. Za prvý polrok 2012 to bolo 375 opotrebovaných vozidiel, 131 ton  alkalických batérií a akumulátorov, 13 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov.

 


Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.

Autor: admin
 

Hodnotenie lnku

Priemern hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvote poet hviezdiiek:

Vynikajci
Vemi dobr
Dobr
Priemern
Zl

Monosti

Vytvoil Webdesign Dra-go.cz

as potrebn k spracovaniu strnky 0.07 seknd