,,V ŽOS-EKO
sme za 10 mesiacov tohto roka zošrotovali 650 kusov starých vozidiel,
pritom 50% z nich boli Favority, staré škodovky a Felície. Zvyšných
50% spracovaných vozidiel tvorili značky VAZ, Ford, Opel, Peugeot,
Mazda, Reunalt, Citroen, Seat, Toyota, Daewo, BMW, Nissan, Kia, Honda…Kým
v Bratislavskom kraji sa čoraz častejšie šrotujú aj poškodené
autá staré 10-15 rokov, ktoré sa im majiteľom už neoplatí opraviť,
v Žilinskom kraji sú také autá vzácnou výnimkou. Podobne to platí
aj o značkách – v ekonomicky silnejších regiónoch sa bežne šrotujú
volkswageny, audiny, oply a ázijské autá. Na severe Slovenska však
mnohí motoristi plátajú svoje staré škodovky a lady ani nie tak
z nostalgie, ako ekonomickej nutnosti. Nájdu sa aj starší motoristi,
ktorí pri odovzdávaní auta na šrotovanie za ním utrúsia aj slzu,
ako za členom svojej rodiny“, konštatovala J.Antošová. Dodala, že tomto roku zaznamenali znížený počet vozidiel
odovzdaných na zošrotovanie, v porovnaní s minulým rokom. Signalizuje
to zhoršovanie ekonomickej situácie, ale aj zostrujúci sa boj medzi
firmami zaoberajúci sa likvidáciou autovrakov. V súčasnosti pôsobí
na Slovensku 38 autorizovaných prevádzok na spracovanie opotrebovaných
vozidiel s vybudovanou sieťou zberných miest. Okrem autorizovaných
pracovísk však existujú desiatky dielní, dvorov, či dokonca iba
trávnatých plôch na ktorých sa pokútne rozoberajú autovraky. ,, Ilegálny dovoz a pokútne rozoberanie autovrakov môže
vyriešiť len dôsledné trvanie na dodržiavaní legislatívy pri
nakladaní s nebezpečnými odpadmi, vrátane represívnych opatrení
a pokút, v kombinácii s vytváraním nových pracovných miest v rizikových
lokalitách. Pokútne rozoberanie áut a nekalé praktiky pri získavaní
autovrakov prispievajú k zhoršovaniu ekonomickej situácie autorizovaných
prevádzok. Ich vybudovanie stálo stovky miliónov eur, často s podporou
od Recyklačného fondu a ich počet je dostatočný na súčasný i predpokladaný
rast spracovania autovrakov“, konštatovala J.AntošováDodala, že na pokútnych autovrakoviskách sa často
opaľujú plasty z káblov, čím vznikajú jedovaté dioxíny
a pôda i voda sa zamorujú olejmi z motorov a kyselinami z akumulátorov.
Navyše zo zvyšného odpadu vznikajú divoké skládky. ,,Hospodárska situácia sa komplikuje, začína sa spomaľovať
predaj nových áut a následne šrotovanie opotrebovaných. Slovensko
má pritom veľmi zastaraný automobilový park, ktorý nutne potrebuje
obnovu. ŽOS-EKO je jedinou v Žilinskom kraji, ktorá si neúčtuje
za odvoz vraku poplatok 33 eur. Pokúsime sa bezplatný odvoz udržať.
Majiteľovi autovraku stačí ak sa obráti telefonicky priamo na našu
odťahovú službu, ktorá bez poplatku staré auto odvezie a vo firme
ekologicky zlikviduje. Majiteľ zároveň dostane potvrdenie o autorizovanej
likvidácii auta, ktoré je potrebné na to, aby už nemusel platiť
povinné zmluvné poistenie. Súčasná právna úprava majiteľovi
bez takéhoto potvrdenia neumožňuje auto odhlásiť. Preto tí, čo
sa autovrakov zbavili v nejakej neautorizovanej dielni, či na
skládke, musia povinné poistenie platiť naďalej“, povedala J.Antošová. ŽOS-EKO ekologicky spracúva nielen osobné motorové vozidlá, ale
aj nákladné vozidlá a iné, napr. poľnohospodárske vozidlá,
ale aj odpadové batérie a akumulátory a opotrebované oleje. ŽOS-EKO,
s.r.o., Vrútky, je nielen najväčším spracovateľom autovrakov v Žilinskom
kraji, ale aj jedným z najväčších aj v rámci Slovenska. V roku 2011 v ŽOS-EKO materiálovo zhodnotili 1231 osobných a nákladných
automobilov a vyzbierali aj 267 ton alkalických batérií a akumulátorov,
29 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných
olejov. Za prvý polrok 2012 to bolo 375 opotrebovaných vozidiel, 131
ton alkalických batérií a akumulátorov, 13 ton prenosných
batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov.
Autor: admin
|
Svisiace odkazyHodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |