Quo vadis Cinema? - Digitalizácia ako súčasť globálnej zmeny

Publikovan: 14.03, 2012    Tma: Film Europe

Mediálna spoločnosť Film Europe Media Company zorganizovala 6. marca 2012 celoslovenskú konferenciu kinárov a filmových profesionálov „Quo vadis Cinema?“ v priestoroch štýlovo zrekonštruovaného Art Hotel Kaštieľa v Tomášove, na ktorej prijalo účasť okolo 150 hostí. Nosnou témou podujatia bola digitalizácia ako súčasť globálnej zmeny nielen kina a kinodistribúcie,  ale aj problematika financovania digitalizácie a prežitia jednosálových kín.

 

V oblasti digitalizácie kín nastáva kritická situácia

Z panelovej diskusie filmových profesionálov a kinárov z celého Slovenska vzišlo jednoznačné stanovisko, že v oblasti digitalizácie kín nastáva kritická situácia. Tridsaťpäť milimetrové filmy budú môcť nedigitalizované kiná premietať maximálne do leta 2012 a bez digitalizácie hrozí zánik týchto kín. Takýmto spôsobom kultúrna verejnosť najmä v regiónoch príde o možnosť často jedinej formy kultúrneho vyžitia a mohla by sa zopakovať situácia z roku 1912, kedy fungovalo iba 13 kín. K 25. februáru 2012 je digitalizovaných iba 11 jednosálových kín, čo predstavuje len 7,6 % z celkového počtu kín. Naviac takýmto spôsobom štát príde o príspevok z daní z distribúcie filmov a z predaja vstupeniek.

 

V súčasnosti Audiovizuálny fond (AVF) v plnej výške nepokrýva náklady spojené s digitalizáciou. Model financovania digitalizácie kín je postavený na viaczdrojovom financovaní. Kombináciou  Audiovizuálneho fondu,  finančných zdrojov miest a obcí a zo súkromných zdrojov.

 

Na konferencii s prednáškami vystúpili viacerí špičkoví odborníci v tejto oblasti. Miroslav Ulman z Audiovizuálneho informačného centra Slovenského filmového ústavu predniesol  Súhrnnú správu o aktuálnom stave kín a filmovej distribúcie na Slovensku.  „Na rozdiel od Českej republiky sa u nás celé roky do kín neinvestovalo. Druhým problémom je nedostatočná, resp. slabá paspartizácia kín, teda zhodnotenie súčasného stavu kín,“ konštatoval na záver príspevku. Peter Dubecký, riaditeľ Slovenského filmového ústavu v tejto súvislosti povedal: „Bez poznania stavu kín sa nepohneme ďalej. Nebudeme môcť vyvíjať tlak ani na Ministerstvo kultúry, ani na miestne zdroje, aby podporili digitalizáciu kín.“

 

Nemáme korektné údaje, v akom stave sa nachádzajú kiná

Martin Šmatlák, riaditeľ Audiovizuálneho fondu vystúpil s príspevkom O možnostiach podpory technologického rozvoja kín na Slovensku. Poukázal na absenciu štatistických ukazovateľov: „Nemáme korektné údaje, v akom stave sa nachádzajú kiná. Audiovizuálny fond tento rok vyčlenil na digitalizáciu zatiaľ 500 000 eur, čo môže stačiť asi pre 17 kín. Zatiaľ však v tomto roku evidujeme len jedinú žiadosť o príspevok na digitalizáciu. Ak sa bude zvyšovať počet žiadostí na digitalizáciu, budeme hľadať riešenie na navýšenie prostriedkov fondu. Ale spoločne musíme hľadať aj financie na miestnej úrovni. Digitalizáciu vnímam ako príležitosť pre kiná. Potrebná je aj zmena dramaturgie kín a aktívna komunikácia s divákmi.“

 

Viacerí zástupcovia kín reagovali vyjadrením, že nežiadajú AVF o príspevok, pretože ich žiadosti boli zamietnuté na miestnych zastupiteľstvách, ktoré uprednostňujú riešenie komunálnych problémov (ako kanalizácia, oprava ciest, odvoz smetí, atď.)

 

Petr Vítek, zástupca združenia Pro-DIGI na konferencii  vystúpil s komplexnou informáciou o digitalizácii v Čechách – popísal stav ekonomický, legislatívny aj technický. Predstavil  viacero riešení na zlepšenie situácie,  jedným z nich aj projekt, ktorý by dočasne riešil výrobu 35 mm kópií filmov združením finančných projektov  krajín V4 aspoň na ďalšie dva roky, čím by kinári preklenuli čas potrebný na digitalizáciu svojich kín. Ale zároveň dodal: „Prevádzkovateľ kina musí chcieť svoje kino zachrániť.“ Následne popísal, čo získava kino digitalizáciou (napr. flexibilnejšie programovanie, úsporu výdavkov na transport...).

 

Verejnosť nie je dostatočne informovaná o problematike digitalizácie

Na konferencii nechýbali ani prezentácie s dostupnými štatistikami zo Slovenska, Čiech a porovnanie s krajinami Európy. Z diskusie vyústil aj ďalší dôležitý poznatok, že verejnosť nie je v súčasnosti dostatočne informovaná o problematike digitalizácie, jej špecifikách, procese a dôsledkoch, preto je potrebné iniciovať celoslovenskú kampaň na podporu digitalizácie, ktorá by o tejto problematike informovala tak, aby aj predstavitelia miestnych zastupiteľstiev pochopili nevyhnutnosť spolupráce miest a obcí na tomto procese, ktorý je pomocou najmä pre podporu kultúry v regiónoch.

 

Aktivity Ministerstva kultúry SR prezentovala Nataša Slavíková, generálna riaditeľka sekcie audiovízie a autorského práva MK SR: „Kroky ministerstva, ktoré viedli k samotnej podpore kín v ich procese digitalizácie vychádzali zo základného predpokladu, že samotná audiovizuálna tvorba sa musí jasne zviditeľniť, aby naplnila svoj základný cieľ, ktorým je jednoznačne nájdenie si cesty k divákovi. Dnes, keď už vo svete, ale v čím ďalej vyššej miere aj v SR je väčšina diel distribuovaná v digitálnej forme, je digitalizácia kín nevyhnutnou podmienkou pre zachovanie prístupu verejnosti k výsledkom audiovizuálnej tvorby.“

   

„Za posledné roky sa v audiovízií prijalo veľa legislatívnych noviniek, ktoré zlepšujú podporu slovenského filmu na všetkých úrovniach, vytvorenie samostatného podporného programu v rámci Audiovizuálneho fondu je toho dobrým príkladom“, dodala N. Slavíková.

 

Za organizátora podujatie zhodnotil Ivan Hronec, prezident Film Europe Media Company: „Stretnutie bolo príkladom spolupráce štátu a privátneho sektoru. Náklady na stretnutie 150 kinárov a filmových odborníkov sme 100% hradili z vlastných zdrojov. Spojili sme prezentáciu kvalitných európskych filmov s celonárodnou diskusiou o digitalizácii kín. Som hrdý na to, že Film Europe Media Company takto aktívne sponzoruje záujmy štátu a celej slovenskej kultúrnej verejnosti. Snažíme sa pomôcť dobrej veci. Snažíme sa priekopnícky spájať umenie, kultúru, politiku a obchod. A robíme to cielene v spolupráci so štátom, ale zámerne však bez štátnych financií. Chceme ukázať, že sa to dá.“ Jeho slová potvrdila aj N. Slavíková: „Bolo to podujatie európskeho formátu – nielen formou, ale aj obsahom.“

 

Súčasťou podujatia bola prezentácia ocenených európskych filmov, ktoré do kinodistribúcie pripravuje Film Europe, ďalej nového slovenského filmu Immortalitas študentov VŠMU a pripravovaného pôvodného slovenského hudobno-tanečného filmu Mareka Ťapáka -Tanec medzi črepinami. Mediálna spoločnosť Film Europe pripravila toto ojedinelé  celoslovenské podujatie  kinárov po prvý raz, plánuje v tejto aktivite pokračovať a aktívne pomocť pri procese digitalizácie na Slovensku. Kinári a filmári toto podujatie veľmi ocenili a považujú ho za mimoriadne prospešné a užitočné.


Zdroj: Film Europe Media Company

Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: Bookmark and Share Subscribe


Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.

Autor: admin
 

Hodnotenie lnku

Priemern hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvote poet hviezdiiek:

Vynikajci
Vemi dobr
Dobr
Priemern
Zl

Monosti

Svisiaca tma

Film Europe

Vytvoil Webdesign Dra-go.cz

as potrebn k spracovaniu strnky 2.27 seknd