Quo vadis Cinema? - Digitalizácia ako súčasť globálnej zmenyPublikovan: 14.03, 2012 Tma: Film Europe V súčasnosti
Audiovizuálny fond (AVF) v plnej výške nepokrýva náklady spojené s digitalizáciou.
Model financovania digitalizácie kín je postavený na viaczdrojovom
financovaní. Kombináciou Audiovizuálneho fondu, finančných
zdrojov miest a obcí a zo súkromných zdrojov. Na konferencii s prednáškami vystúpili viacerí špičkoví
odborníci v tejto oblasti. Miroslav Ulman z Audiovizuálneho
informačného centra Slovenského filmového ústavu predniesol Súhrnnú správu o aktuálnom
stave kín a filmovej distribúcie na Slovensku. „Na rozdiel od Českej republiky sa u nás celé roky do
kín neinvestovalo. Druhým problémom je nedostatočná, resp. slabá
paspartizácia kín, teda zhodnotenie súčasného stavu kín,“ konštatoval na
záver príspevku. Peter Dubecký, riaditeľ Slovenského filmového ústavu v tejto
súvislosti povedal: „Bez poznania stavu kín sa
nepohneme ďalej. Nebudeme môcť vyvíjať tlak ani na Ministerstvo kultúry,
ani na miestne zdroje, aby podporili digitalizáciu kín.“ Martin Šmatlák, riaditeľ Audiovizuálneho fondu vystúpil s príspevkom O možnostiach
podpory technologického rozvoja kín na Slovensku. Poukázal
na absenciu štatistických ukazovateľov: „Nemáme
korektné údaje, v akom stave sa nachádzajú kiná. Audiovizuálny
fond tento rok vyčlenil na digitalizáciu zatiaľ 500 000 eur, čo môže stačiť asi pre 17 kín. Zatiaľ však v tomto roku evidujeme len jedinú žiadosť o príspevok na digitalizáciu. Ak sa bude
zvyšovať počet žiadostí na digitalizáciu, budeme hľadať riešenie na
navýšenie prostriedkov fondu. Ale spoločne musíme hľadať aj financie na
miestnej úrovni. Digitalizáciu vnímam ako príležitosť pre kiná. Potrebná
je aj zmena dramaturgie kín a aktívna komunikácia s divákmi.“ Viacerí
zástupcovia kín reagovali vyjadrením, že nežiadajú AVF o príspevok,
pretože ich žiadosti boli zamietnuté na miestnych zastupiteľstvách,
ktoré uprednostňujú riešenie komunálnych problémov (ako kanalizácia,
oprava ciest, odvoz smetí, atď.) Petr
Vítek, zástupca združenia Pro-DIGI na konferencii vystúpil s komplexnou
informáciou o digitalizácii v Čechách – popísal stav ekonomický,
legislatívny aj technický. Predstavil viacero riešení na zlepšenie
situácie, jedným z nich aj projekt, ktorý by dočasne riešil výrobu 35 mm
kópií filmov združením finančných projektov krajín V4 aspoň na ďalšie
dva roky, čím by kinári preklenuli čas potrebný na digitalizáciu svojich
kín. Ale zároveň dodal: „Prevádzkovateľ kina musí
chcieť svoje kino zachrániť.“ Následne popísal, čo získava kino
digitalizáciou (napr. flexibilnejšie programovanie, úsporu výdavkov na
transport...). Na konferencii nechýbali
ani prezentácie s dostupnými štatistikami zo Slovenska, Čiech a porovnanie s krajinami
Európy. Z diskusie vyústil aj ďalší dôležitý
poznatok, že verejnosť nie je v súčasnosti dostatočne informovaná o problematike
digitalizácie, jej špecifikách, procese a dôsledkoch,
preto je potrebné iniciovať celoslovenskú kampaň na podporu
digitalizácie, ktorá by o tejto problematike informovala tak, aby aj
predstavitelia miestnych zastupiteľstiev pochopili nevyhnutnosť
spolupráce miest a obcí na tomto procese, ktorý je pomocou najmä pre
podporu kultúry v regiónoch. Aktivity
Ministerstva kultúry SR prezentovala Nataša Slavíková, generálna
riaditeľka sekcie audiovízie a autorského práva MK SR: „Kroky ministerstva, ktoré viedli k samotnej podpore kín v ich
procese digitalizácie vychádzali zo základného predpokladu, že samotná
audiovizuálna tvorba sa musí jasne zviditeľniť, aby naplnila svoj
základný cieľ, ktorým je jednoznačne nájdenie si cesty k divákovi. Dnes, keď už vo svete, ale v čím ďalej
vyššej miere aj v SR je väčšina diel distribuovaná v digitálnej forme,
je digitalizácia kín nevyhnutnou podmienkou pre zachovanie prístupu
verejnosti k výsledkom audiovizuálnej tvorby.“ „Za posledné roky sa v audiovízií prijalo veľa legislatívnych
noviniek, ktoré zlepšujú podporu slovenského filmu na všetkých úrovniach, vytvorenie samostatného podporného programu v rámci Audiovizuálneho fondu je toho dobrým
príkladom“, dodala N. Slavíková. Za
organizátora podujatie zhodnotil Ivan Hronec, prezident Film Europe
Media Company: „Stretnutie bolo príkladom
spolupráce štátu a privátneho
sektoru. Náklady na stretnutie 150 kinárov a filmových odborníkov sme 100% hradili z vlastných zdrojov. Spojili sme prezentáciu kvalitných
európskych filmov s celonárodnou diskusiou o digitalizácii kín. Som hrdý na to, že Film Europe Media Company takto aktívne sponzoruje
záujmy štátu a celej slovenskej kultúrnej verejnosti. Snažíme sa pomôcť dobrej veci. Snažíme sa priekopnícky
spájať umenie, kultúru, politiku a obchod. A robíme to
cielene v spolupráci so štátom, ale
zámerne však bez štátnych financií.
Chceme ukázať, že sa to dá.“ Jeho slová
potvrdila aj N. Slavíková: „Bolo to podujatie
európskeho formátu – nielen formou, ale aj obsahom.“ Súčasťou podujatia bola prezentácia
ocenených európskych filmov, ktoré do kinodistribúcie pripravuje Film
Europe, ďalej nového slovenského filmu Immortalitas študentov VŠMU a pripravovaného
pôvodného slovenského hudobno-tanečného filmu Mareka Ťapáka -Tanec medzi
črepinami. Mediálna spoločnosť Film Europe
pripravila toto ojedinelé celoslovenské podujatie kinárov po prvý raz,
plánuje v tejto aktivite pokračovať a aktívne pomocť pri procese
digitalizácie na Slovensku. Kinári a filmári toto podujatie veľmi
ocenili a považujú ho za mimoriadne prospešné a užitočné.
Zdroj:
Film Europe Media Company
Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Film Europe: Film Europe kúpil víťazný film 68. ročníka filmového festivalu v Benátkach Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |