Nový asistenčný systém umožní rozpoznávanie chodcov na vozovke v tme

Publikovan: 03.01, 2011    Tma: Mercedes-Benz

Bratislava (3. januára 2011) - Rozpoznávanie chodcov na vozovke v tme a ich vyznačenie na obrazovke združeného palubného prístroja na varovanie vodiča, to dokáže aktívny asistent nočného videnia PLUS už od roku 2009. Teraz Mercedes-Benz v svetovej premiére predstavuje jeho najnovší vývojový stupeň s funkciou Spotlight. Nový asistenčný systém pokročil o poriadny krok vpred: v bezprostrednom zornom poli vodiča sa zvýrazní možný zdroj nebezpečenstva tak, že sa na rozpoznané osoby na vozovke priamo cielene zabliká. Pozitívnym vedľajším efektom je, že aj samotní chodci sú takto upozornení na blížiace sa vozidlo. Do sériovej výroby sa nová funkcia Spotlight v aktívnom asistentovi nočného videnia PLUS dostane v jednom z modelov mercedes luxusnej triedy v lete roku 2011.

Zachytiť chodca patrí k tomu najhoršiemu, čo sa vodičovi auta môže stať


Idete v noci po tmavej vidieckej ceste a náhle sa z ničoho nič pred vami vynorí chodec – snáď každý vodič pozná tento moment hrôzy. Zachytiť chodca patrí k tomu najhoršiemu, čo sa vodičovi auta môže stať. Podľa štúdie nemeckého Spolkového ústavu pre výstavbu a obnovu ciest (BASt) prichádza v noci na cestách prvej triedy o život päťkrát viac chodcov než počas dňa. Podobne alarmujúcou je iná štatistika ústavu: Na noc pripadá iba 20 percent celkového objemu dopravy – ale 40 percent smrteľných nehôd.

S novou funkciou Spotlight pre aktívneho asistenta nočného videnia PLUS Mercedes-Benz po prvýkrát predstavuje aktívny svetelný systém, ktorý vedie k úplne novej úrovni bezpečnosti v noci. Ak kamera s nočným videním deteguje osoby na vozovke alebo v jej blízkosti, automaticky na ne zabliká a upozorní tak vodiča na potenciálne nebezpečenstvo. Pozitívnym vedľajším efektom je, že aj chodci sú takto upozornení na blížiace sa vozidlo. Štúdie dokazujú, že chodci vnímajú funkciu Spotlight pozitívne. Oslnenie ostatných účastníkov cestnej premávky je vylúčené, lebo k iluminácii nedochádza, ak sa iní účastníci cestnej premávky, idúci vpredu alebo oproti, nachádzajú v pásme chodca.

Do sériovej výroby sa nová funkcia Spotlight v aktívnom asistentovi nočného videnia PLUS dostane v jednom z modelov mercedes luxusnej triedy v lete roku 2011. „Rovnako ako mnoho ďalších bezpečnostných noviniek značky Mercedes-Benz, je nová funkcia Spotlight aktívneho asistenta nočného videnia PLUS nastavená podľa skutočného priebehu nehôd,“ hovorí Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva koncernu Daimler AG, zodpovedný za koncernový výskum a vývoj Mercedes-Benz Cars. „Cieľom vývoja bolo zabrániť nočným stretom s chodcami s mimoriadne závažnými následkami. Pomocou tejto koncepcie chráni automobil Mercedes-Benz vybavený funkciou Spotlight nielen vlastných pasažierov, ale takisto významne prispieva k zvýšeniu bezpečnosti ostatných partnerov v cestnej premávke,“ pokračuje Dr. Weber. Ako veľmi si zákazníci želajú väčšiu bezpečnosť v noci, ukazuje úspešný príbeh aktívneho asistenta nočného videnia uvedeného v roku 2005: aktuálne ho má už viac ako polovica všetkých objednaných modelov triedy S po celom svete.

Novú funkciu Spotlight vyvinuli odborníci na kamery a osvetlenie značky Mercedes-Benz v Sindelfingene.

Pozor, chodec na ceste

Asistent nočného videnia PLUS s novou funkciou Spotlight si vyžaduje zložitú interakciu rôznych technických funkcií. Infračervené svetlomety, kamera s nočným videním, viacúčelová kamera, reflektor s bodovým osvetlením, displej prístrojovej dosky a prepínače svetlometov sú koordinované viacerými riadiacimi jednotkami s komplexným softvérom.

Takto pracuje bezpečnostná inovácia v detaile: Funkcia Spotlight sa zapína tak, že vodič, ako obvykle, aktivuje funkciu adaptívneho asistenta diaľkového svetla (uvedie otočný spínač svetiel do polohy Auto a potlačí ovládaciu páčku na stĺpiku riadenia dopredu do polohy diaľkových svetiel) a zapne aktívneho asistenta nočného videnia PLUS pomocou tlačidla nachádzajúceho sa vedľa. Funkcia Spotlight sa vtedy aktivuje od rýchlosti 45 km/h. Príslušný symbol na obrazovke nočného videnia informuje vodiča, že funkcia Spotlight je aktívna. Pri rýchlostiach do 40 km/h sa funkcia Spotlight automaticky deaktivuje. Vodič môže deaktivovať funkciu aj spontánne tak, že potiahne ovládaciu páčku na stĺpiku riadenia späť z polohy diaľkových svetiel do polohy stretávacích svetiel (zvyčajné manuálne prepínanie na stretávacie svetlá).

Funkcia Spotlight využíva infračervenú technológiu na identifikáciu chodcov v dosahu až 80 metrov: dva samostatné zdroje svetla v reflektore osvetlia vozovku neviditeľným, a teda neoslňujúcim infračerveným svetlom. Kamera za čelným sklom špecializovaná na toto svetlo sníma dianie pred vozidlom. Zachytený obraz sa prenáša na displej združeného palubného prístroja. Tam sa zobrazí príjemné, čisté a ostré znázornenie scény, takže vodič dokáže včas rozoznať chodcov, cyklistov alebo prekážky na vozovke. Len čo systém rozpozná chodcov pred autom, zvýraznia sa pri aktívnom asistentovi nočného videnia PLUS na displeji.

Druhá kamera, ktorú ako takzvanú viacúčelovú kameru používa aj asistent povolenej rýchlosti a asistent udržiavania jazdného pruhu, zistí, či vozidlo jazdí v tme. Takisto zachytí polohu účastníka cestnej premávky idúceho vpredu alebo oproti. Všetky tieto informácie využíva elektronická riadiaca jednotka na rozhodnutie, či sa na detegovaného chodca má pre výstrahu zablikať.

Na variabilné rozloženie svetla je v kulise čelných svetlometov vyfrézovaná drážka, pomocou ktorej sa vytvára riaditeľné bodové svetlo, Spotlight. Na chodca v tme mimo obce sa zabliká až štyrikrát, kým sa nachádza v svetelnom kuželi. Ak adaptívny asistent diaľkových svetiel prepne na stretávacie svetlá, zabliká sa na chodca pomocou funkcie Spotlight aj za hranicou osvetleného pásma stretávacích svetiel. Naopak, ak je aktivované diaľkové svetlo, zostáva zapnuté v ľavom svetlomete, zatiaľ čo pravý svetlomet bliká. Blikajúci svetlomet potom zostane na päť sekúnd utlmený, aby sa v tomto čase zabránilo oslneniu chodca.

Oslnenie ostatných účastníkov cestnej premávky je vylúčené, lebo k iluminácii nedochádza, ak vpredu alebo oproti idú iné vozidlá, nachádzajúce sa v pásme chodca. Vodič môže okrem toho funkciu Spotlight kedykoľvek spontánne deaktivovať pomocou ovládacej páčky na stĺpiku riadenia.

Keď chodec zmizne z obrazu kamery, napríklad preto, že vozidlo ho už minulo, alebo opustil okraj vozovky, reflektor sa opäť rozsvieti už pred uplynutím piatich sekúnd, ak sú splnené podmienky adaptívneho asistenta diaľkových svetiel. Tak má vodič čo najrýchlejšie zasa k dispozícii plné diaľkové svetlo, a teda optimálne osvetlenie cesty.

Bezpečnostnú výhodu potvrdzujú pokusy s testujúcimi osobami: pri jazde rýchlosťou 70 km/h testujúce osoby identifikovali s pomocou funkcie Spotlight chodca v priemere o 25 metrov skôr ako bez systému – úspora času cca 1,3 sekundy.

Míľniky vývoja svetelnej technológie

Predchádzať nehodám a zmierňovať ich následky: to je holistický prístup bezpečnostnej filozofie značky Mercedes-Benz. K tomu rozhodujúcim spôsobom prispieva čo najlepší výhľad z vozidla, ale aj včasná viditeľnosť vozidla samotného pre ostatných účastníkov premávky. Mnoho zlepšení v oblasti aktívnej bezpečnosti preto Mercedes-Benz dosiahol s pomocou inovatívnej svetelnej technológie v kombinácii s modernými asistenčnými systémami. To je často prínosom aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Tak napríklad adaptívny asistent diaľkových svetiel predstavený v roku 2009 v triede E zabraňuje oslňovaniu vodičov osvetlených automobilov idúcich oproti a vpredu.

Mercedes-Benz už 125 rokov podporuje inovácie, orientované na úžitok pre zákazníka. Veľa inovácií si nachádza svoju cestu do veľkosériových modelových radov z výskumných vozidiel, ako je ESF 2009, cez nositeľov inovácií, ako sú triedy CL a S. Napríklad xenónové svetlo je teraz k dispozícii pre všetky modelové rady Mercedes-Benz a v priemere dosahuje mieru rozšírenia vo výbave viac ako 55 percent. Podobný úspešný príbeh sa dá predpokladať pri aktívnom asistentovi nočného videnia: aktuálne sa objednáva už vo viac ako polovici všetkých modelov triedy S po celom svete. A pre unikátne vysokovýkonné svetlomety LED nového modelu CLS predpovedajú trhoví analytici mercedesu mieru rozšírenia vo výbave viac ako 80 percent.

Stručná kronika najdôležitejších míľnikov vo vývoji svetelnej technológie Mercedes-Benz za posledných 20 rokov:

1991: Premiéra xenónových svetlometov s plynovými výbojkami vo výskumnom vozidle Mercedes F 100

1995: Xenónové svetlomety s dynamickou reguláciou dosahu v triede E

1999: Premiéra bixenónovej technológie v triede CL

2003: Svetová premiéra aktívneho osvetlenie zákrut v triede E

2004: Svetová premiéra bixenónových svetlometov s aktívnym osvetlením zákrut a s odbočovacím osvetlením v modeli CLS

2005: Premiéra aktívneho asistenta nočného videnia v triede S

2006: Svetová premiéra Intelligent Light System v triede E

2009: Svetová premiéra Intelligent Light System s adaptívnym asistentom diaľkového svetla v triede E

2009: Premiéra aktívneho asistenta nočného videnia Plus v triede S a E

2010: Svetová premiéra vysokovýkonných svetlometov LED so všetkými svetelnými funkciami systému Intelligent Light System v modeli CLS

2010: Nové xenónové výbojky s farebnou teplotou vyššou o 20 percent, ktorá sa tak približuje k dennému svetlu, v triedach S a E

2010: Svetová premiéra funkcie Spotlight (spustenie sériovej výroby 2011)

Odborné pojmy k téme svetlo od A do Z

Adaptívne brzdové svetlo: Pri núdzovom brzdení brzdové svetlá blikajú, a tak účinnejšie varujú vodičov vozidiel idúcich vzadu.

Adaptívny asistent diaľkového svetla: Systém reguluje dosah diaľkových svetiel podľa vzdialenosti rozpoznaných osvetlených vozidiel idúcich oproti alebo vpredu.

Aktívne osvetlenie zákrut: Svetlomety systému Intelligent Light System nasledujú riadiace pohyby vodiča auta.

Asistent nočného videnia PLUS: Na displeji prístrojovej dosky sa v odtieňoch sivej zobrazuje realistický obraz okolia vozidla, ktoré je sledované infračervenou kamerou. Identifikovaní chodci sa na obrazovke dodatočne zvýraznia. Nová funkcia Spotlight navyše umožňuje zablikanie na chodcov nachádzajúcich sa priamo na ceste alebo v jej blízkosti, a teda priamo v zornom poli vodiča (uvedenie v jednom z modelov mercedes luxusnej triedy od leta 2011).

Bixenónové svetlomety: Plynové výbojky v diaľkových a stretávacích svetlách zlepšujú bezpečnosť jazdy v noci.

Diaľničné osvetlenie: Od 90 km/h sa vozovka osvetlí po celej svojej šírke a dohľad vodiča sa zlepší asi o 50 metrov.

Intelligent Light System: Nová technológia svetlometov poskytuje päť svetelných funkcií, ktoré sa zapínajú podľa jazdnej a poveternostnej situácie (pozri aj odbočovacie osvetlenie, osvetlenie pre cesty prvej triedy, diaľničné osvetlenie, osvetlenie zákrut a rozšírené hmlové svetlo).

LED (Light Emitting Diodes): Svetelné diódy na báze kryštalických polovodičových zlúčenín, ktoré premieňajú elektrický prúd priamo na svetlo. Vyznačujú sa príjemnou farbou svetla podobnou dennému svetlu a vyššou energetickou účinnosťou.

Rozšírené hmlové svetlo: Pri tejto funkcii systému Intelligent Light System sa krajný svetlomet vychýli smerom von a lepšie osvetlí okraj vozovky.

Spotlight: Pomocou funkcie Spotlight sa na chodcov identifikovaných asistentom nočného videnia PLUS až štyrikrát zabliká na výstrahu vodiča aj chodca.

Osvetlenie pre cesty prvej triedy: Táto funkcia systému Intelligent Light System nahrádza doterajšie stretávacie svetlá a osvetľuje ľavý okraj vozovky jasnejšie a širšie.

Vysokovýkonné svetlomety LED (High Performance): Nový svetelný systém modelu CLS. Spája v sebe Intelligent Light System, osvedčený už v modeloch Mercedes s bixenónovými svetlometmi, po prvýkrát s technológiou LED.


Zdroj: Mercedes-Benz

Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: Bookmark and Share Subscribe


Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.

Autor: admin
 

Hodnotenie lnku

Priemern hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvote poet hviezdiiek:

Vynikajci
Vemi dobr
Dobr
Priemern
Zl

Monosti

Svisiaca tma

Mercedes-Benz

Vytvoil Webdesign Dra-go.cz

as potrebn k spracovaniu strnky 0.06 seknd