Európske platobné systémy potrebujú jasný smer

Publikovan: 20.12, 2010    Tma: Logica

Bratislava (20. decembra 2010) - Už po druhý raz sa uskutočnil prieskum organizácie Financial Services Club medzi finančnými odborníkmi z celého sveta. Cieľom bolo zistiť úspešnosť implementácie Smernice o platobných službách (PSD) a jednotnej platobnej oblasti eurozóny (SEPA) od ich zavedenia v novembri 2009. Prieskumu sponzorovaného spoločnosťou Logica sa zúčastnilo 322 respondentov zo 42 krajín sveta.

Prieskum priniesol nasledujúce zistenia:

»  52% opýtaných si myslí, že Európska únia (EU) vydrží, kým 24% sa domnieva, že dôjde k jej rozpadu.
»  30% verí, že euro je rozhodujúce pre udržanie EU, pred rokom zastávalo rovnaký názor len 18% respondentov.
»  78% uviedlo, že sa eurozóna rozšíri o ďalšie krajiny a euro sa stane úspešnou rezervnou menou popri americkom dolári.
»  85% tvrdí, že proces transpozície Smernice o platobných službách bol úspešný, aj keď sa 51% bankových a 36% nebankových respondentov domnieva, že odchýlky tento proces aktívne brzdili.
»  68% verí, že bude prijatá smernica PSD Mark II, ktorá doplní nedostatky prvej.
»  54% tvrdí, že SEPA nie je úspešná, 24% si myslí, že úspešná je.

Európska únia

Vzhľadom na situáciu v Grécku, Írsku, Portugalsku a Španielsku sa mnoho ľudí domnieva, že EÚ má problémy. Viac ako polovica respondentov (52%) si myslí, že EU sa udrží, kým podľa štvrtiny z nich (24%) sa rozpadne.

Je zaujímavé,  že 30% respondentov považuje euro za rozhodujúce pre udržanie EÚ pohromade, kým pred rokom zastávalo rovnaký názor len 18% respondentov. 78% opýtaných uvádza, že sa eurozóna rozšíri o ďalšie krajiny a euro sa stane úspešnou rezervnou menou popri americkom dolári.

PSD

Podľa 85% respondentov je proces PSD úspešný a narušujú ho len problémy týkajúce sa odchýlok v niektorých krajinách. Tieto problémy sú bohužiaľ významné. Podľa 51% z celkového počtu 112 opýtaných bánk a 36% nebankových respondentov odchýlky aktívne bránia transpozícii PSD. 

Respondenti sa zmienili, že „zachovanie BIC a IBAN v úvodnej časti Smernice o platobných službách bola obrovská chyba“. Ďalší opýtaný poznamenal: „Ohľadom PSD existuje mnoho nejasností, napríklad výklad smernice vo švajčiarskych bankách, implementácia PSD v strednej a východnej Európe, rýchlosť implementácie PSD v južnej Európe a tiež mnoho právnych dokumentov s rozporuplným obsahom.“ 

Z týchto dôvodov sú viac ako dve tretiny respondentov (68%) presvedčené, že vznikne nová smernica PSD, aby nahradila nedostatky prvej. Mnohí by radšej videli priebežne upravovanú smernicu namiesto novej smernice vypracovanej raz za niekoľko rokov.   

66% bankových respondentov zaznamenalo v dôsledku smernice PSD významné zmeny, zatiaľ čo medzi nebankovými respondentmi zastáva rovnaký názor len 31% z nich. Odzrkadľuje to zásadnú zmenu interných systémov a procesov bánk, ktorú PSD iniciovala, a taktiež zahájenie činnosti nových konkurentov. Respondenti zmienili viac ako 70 platobných inštitúcií (PI), ktoré vznikli od zavedenia smernice PSD. Patria medzi ne známe subjekty ako PayPal a Western Union, ale aj niekoľko nových účastníkov, napríklad Earthport.

SEPA

Respondenti sú  si tento rok menej istí znalosťou SEPA. Iba 55% z nich si myslí, že dobre rozumejú pravidlám oblasti SEPA, kým v roku 2009 malo toto presvedčenie 62% respondentov. Výsledky pravdepodobne odzrkadľujú pochybnosti o fungovaní SEPA – v priemere 54% opýtaných uvádza, že ide o neúspešný projekt, kým o jeho úspechu je presvedčených len 24%. Oproti tomu 57% bankárov sa domnieva, že SEPA funguje.

Problémy SEPA súvisia predovšetkým s nedostatočnými prínosmi (17%), odporom bánk (18%) a podnikovej sféry (16%) voči SEPA, obmedzeniami v jednotlivých krajinách prostredníctvom odchýlok (17%) a predovšetkým s chýbajúcim termínom konečného dátumu pre implementáciu (24%), v dôsledku čoho neexistuje motivácia implementovať nástroje SEPA. 

Väčšina oslovených respondentov si myslí, že zámer SEPA, aby „všetky platobné transakcie v eurozóne boli spracované ako domáce platby“, bude dosiahnutý až v rokoch 2014 - 2017 (43% respondentov). Je to menej optimistický výhľad než minulý rok, kedy sa 49% respondentov domnievalo, že zámer by mal byť dosiahnutý do roku 2014. Pred rokom sa navyše len 11% respondentov domnievalo, že sa vízia SEPA podarí realizovať až po roku 2017, pričom tento rok už tento názor zdieľa 34% z nich. 

Ladislav Vedral, Practice Manager pre oblasť platieb v spoločnosti Logica k tomu dodal: „Výsledky prieskumu zodpovedajú našim skúsenostiam pri diskusiách so zákazníkmi z radov finančných inštitúcií, najmä z oblasti strednej a východnej Európy.  Náklady a zmeny spojené so zavedením služieb SEPA sú značné, pričom prínosy sú pre väčšinu bánk skôr obmedzené. Pokiaľ nebude použitie SEPA služieb povinné alebo nebude zrejmý dopyt zo strany korporátnych zákazníkov, banky nebudú výraznejšie motivované k zavádzaniu nových produktov SEPA. Dôsledkom toho je doterajšie nízke využívanie inak fungujúceho SEPA trhu, a tým aj pocit neúspechu celého projektu.“

Inovácie

Prieskum hodnotil aj názory respondentov na inovácie. Najviac inovácií v oblasti platieb majú na konte nebankové platobné inštitúcie (35% hlasov), alebo regulátori a politici (27% hlasov). Menej než 9% respondentov sa domnieva, že inovácie vytvárajú banky. Tento fakt odlišne vnímajú nielen bankári, z ktorých 17% verí, že sú inovátormi, ale aj nebankoví respondenti, z ktorých len 6% si myslí, že práve banky inovujú.

Môže to byť  spôsobené obmedzenými rozpočtovými prostriedkami bánk. 41% opýtaných bankárov totiž uvádza, že práve to im bráni v inováciách. Za najväčšie inovácie respondenti považujú platby v reálnom čase, mobilné a bezkontaktné platby a konvergenciu spracovania platieb v platobných centrách. Za najmenej inovatívne považujú opatrenia na ochranu proti podvodom pomocou nových biometrických prvkov, napríklad hlasu.

Chris Skinner, predseda organizácie Financial Services Club a vedúci výskumného projektu, tvrdí: „Minuloročný prieskum poukázal na silný cynizmus voči implementácii Smernice o platobných službách. Mnohí vraveli, že odchýlky a voliteľné služby spôsobia zmätok a nedostatok rovnosti. Tohoročný prieskum to bohužiaľ potvrdil. Väčšiu starosť mi však robí to, že sa cynizmus rozšíril i na SEPA. Banky a podniky nechápu smerovanie projektu. Nedostatočné usmernenie je spôsobené chýbajúcim konečným dátumom. Napriek zasadnutiu SEPA Rady a konzultáciám s Komisiou stále nemáme konečný dátum, a pokiaľ ho nebudeme mať, bude celý projekt stále rovnako bezhlavý.“ 

Charakteristika respondentov

Jadro respondentov tvoria členovia a spolupracovníci organizácie Financial Services Club vo Veľkej Británii, preto je táto komunita s viac ako tretinou účastníkov najsilnejšia. Zo 16 krajín eurozóny sa prieskumu zúčastnilo 13 členských štátov, ktoré s 38% hlasov predstavujú významný kontingent v prieskume. Zúčastnili sa ho aj zástupcovia mimoeurópskych krajín vrátane Ameriky, Indie a Hongkongu, Kazachstanu, Malajzie, Uruguaya aj Spojených arabských emirátov.

Najväčšiu skupinu účastníkov tvoria banky s viac ako tretinou respondentov. Druhou najväčšou skupinou sú konzultanti a poskytovatelia technológií, ktorí predstavujú necelú tretinu hlasov. Traja z desiatich účastníkov sami seba opisujú ako „stredný manažment“, kým 38% pochádza z vyššieho alebo najvyššieho manažmentu a každý piaty je „konzultantom“.

O organizácii Financial Services Club

Financial Services Club je jedinečná služba určená pre vrcholových manažérov a rozhodujúcich pracovníkov bánk, poisťovní, technologických spoločností, poradenských firiem a iných subjektov, ktoré majú záujem pochopiť a plánovať pre budúce prevádzkové prostredie na britskom trhu finančných služieb.

FS klub ponúka jedinečný náhľad do budúcnosti finančných trhov a slúži ako fórum pre stovky špičkových profesionálov. Klub každoročne usporadúva desiatky akcií s účasťou lídrov reprezentujúcich všetky aspekty biznisu od praktík cez tvorcov legislatívy až po futuristov. Ďalšie informácie nájdete na webe http://fsclub.co.uk. 

O spoločnosti Logica

Logica ako popredná svetová spoločnosť poskytuje konzultácie a služby v oblasti informačných technológí a zamestnáva 39 000 ľudí. Jej zákazníkmi sú významné európske a svetové spoločnosti, ktorým poskytuje biznis konzultácie, systémovú integráciu a outsourcing služieb. Správnym prepojením ľudí, biznisu a špičkových technológií úspešne rieši obchodné potreby zákazníkov a podporuje ich vedúce postavenie na trhu. Logica je obchodovaná na Londýnskej burze cenných papierov a na burze Euronext v Amsterdame (LSE: LOG, Euronext: LOG). Viac informácií nájdete na www.logica.com

Logica CEE má centrálu v Prahe, pobočky v Bratislave, Brne, Plzni a Budapešti. Realizuje projekty pre najvýznamnejšie spoločnosti v regióne strednej a východnej Európy. Ako prvá spoločnosť v Českej republike a na Slovensku bola certifikovaná podľa medzinárodných štandardov ISO 9001:2000 a TickIT Issue 5.0. Logica má zároveň certifikát dodržiavania štandardov šetrného správania sa k životnému prostrediu podľa medzinárodnej normy EN ISO 14001:2004. Na Slovensku pôsobí spoločnosť Logica od roku 1997 a primárne poskytuje služby v segmente telekomunikácií, financií a vo verejnom sektore. Viac informácií nájdete na www.logica.sk 

Zdroj: Logica

Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: Bookmark and Share Subscribe


Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.

Autor: admin
 

Hodnotenie lnku

Priemern hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvote poet hviezdiiek:

Vynikajci
Vemi dobr
Dobr
Priemern
Zl

Monosti

Svisiaca tma

Logica

Vytvoil Webdesign Dra-go.cz

as potrebn k spracovaniu strnky 0.15 seknd