Dnes z toho profituje aj
nové CLS. Štvordverové kupé je po prvý raz k dispozícii s pohonom
všetkých kolies v modeloch CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY a CLS 500
4MATIC BlueEFFICIENCY. Pre nastavenie 4MATIC na suchej
alebo mokrej ceste aj pre zimné pomery na cestách platí: v popredí stojí
stabilita jazdy a aktívna bezpečnosť. Optimálne predpoklady k tomu
vytvára mechanický základ pohonu 4MATIC s rozdelením krútiaceho momentu v
pomere 45 k 55 percentách medzi prednú a zadnú nápravu a lamelová
uzávierka v centrálnom diferenciáli so základnou účinnosťou 50 Nm. Táto
základná koncepcia umožňuje dosahovať vysoké trakčné hodnoty, lebo pri
zrýchľovaní vznikajúce dynamické posunutie zaťaženia nápravy smerom k
zadnej náprave sa využije na to, aby tu pôsobilo viac hnacieho momentu.
Lamelová uzávierka však dokáže hnací moment aj variabilne presúvať medzi
prednou a zadnou nápravou, ak si to vyžadujú pomery na ceste. Tak sa
môže zásah elektronických regulačných systémov ESP®, 4ETS alebo ASR
uskutočniť čo najneskôr, veľká časť hnacieho momentu sa aj na klzkých
cestách premení na účinok pohonu. Všetky regulačné zásahy sa uskutočňujú
takmer nepozorovateľne. Napriek tomu sa vodič dozvie ihneď, keď sa
blíži k hraničnej oblasti. V takomto prípade na združenom palubnom
prístroji bliká žltý výstražný symbol. To je jednoznačný signál, že je
potrebné spôsob jazdy prispôsobiť pomerom na ceste. Vysvetlenie ako permanentne
pracujúca hnacia mechanika má rozhodujúce prednosti voči iným systémom,
ktoré pred aktiváciou pohonu všetkých kolies musia najprv identifikovať
nedostatočnú trakciu. Toto časové rozpätie využíva 4MATIC v osobných
vozidlách Mercedes-Benz už na to, aby prenášal hnací moment cez kolesá
na jazdnú dráhu. Pri rozjazde za zimných podmienok
dokážu modely 4MATIC rozvinúť optimálnu trakciu. Za týmto účelom sa
automaticky rozpoznávajú určité stavy vozovky a zásahy regulačného
systému pohonu všetkých kolies 4ETS ovplyvňujú tak, aby sa dosiahla čo
najlepšia akceleračná schopnosť pri minimálnom preklzávaní kolies, a
teda optimálnej jazdnej stabilite. Táto stratégia umožňuje rozjazd aj za
najnepriaznivejších podmienok, keď napríklad jedna strana vozidla stojí
na zľadovatenom stúpaní (takzvaný µ-split) alebo obidve kolesá prednej
či zadnej nápravy majú malú oporu (µ-skok). Na kľukatých zasnežených a
zľadovatených vozovkách stabilitu vozidla v určujúcej miere zabezpečuje
regulácia momentu motora v systéme regulácie preklzávania hnacích kolies
ASR. V závislosti od pozdĺžnej a priečnej dynamiky vozidla priebežne
zisťovanej senzorikou systému ESP® sa regulačné limity systému ASR
prispôsobujú jazdnej situácii. Na zabezpečenie stability počas jazdy sa
musí pozdĺžna sila pri jazde v zákrutách prostredníctvom regulácie
momentu motora riadiť tak, aby bola vždy k dispozícii dostatočná rezerva
priečnej sily. Na zvládnutie tejto fyzikálnej súvislosti sa pri jazde v
zákrutách pri minimálnom koeficiente trenia podstatne znížia regulačné
limity regulácie momentu motora na vonkajších kolesách, aby pneumatiky
dokázali vytvoriť dostatočné priečne sily. Hnacie ústrojenstvo 4MATIC
osobných vozidiel Mercedes-Benz patrí k najvýkonnejším permanentným
pohonom všetkých kolies. Z kompaktnej, ľahkej základnej koncepcie s
optimalizovaným trecím výkonom a pozdĺžne uloženým motorom, ako aj s
hlavnou prevodovkou a rozvodovkou pripojenou k motoru vyplývajú výhody
oproti iným systémom používaným v osobných vozidlách s priečne
zabudovanou pohonnou jednotkou a zapínateľným pohonom 4x4. Tak sa
spotreba podľa modelu pohybuje iba od 0,2 do 0,6 litra na sto kilometrov
vyššie nad spotrebou porovnateľného automobilu s konvenčným pohonom.
Komfort v oblasti potlačenia vibrácií a hluku dosahuje úroveň
zodpovedajúcu vysokým požiadavkám kladeným na vozidlá Mercedes-Benz. Dynamiku jazdy, ktorá je
charakteristická pre CLS, dosahuje Mercedes-Benz zásluhou inovatívneho
podvozka DIRECT CONTROL s adaptívnym systémom tlmičov. Podvozok s
optimalizovanou hmotnosťou s trojramennou prednou nápravou a zadnou
nápravou s priestorovo uloženými ramenami sa automaticky prispôsobí
aktuálnej jazdnej situácii tak, že mení silu tlmičov, a tak citeľne
zlepšuje komfort pri prekonávaní nerovností. Vzduchové odpruženie,
dodávané na želanie pre CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY a v sérii
dodávané pre CLS 500 4MATIC BlueEFFICIENCY, kombinuje Mercedes-Benz s
plynulým, elektronicky riadeným systémom tlmenia, ktorý spracúva rôzne
signály snímačov a riadi každé koleso zvlášť. Zákazníci mercedesu si tak
užívajú vysoký komfort a súčasne môžu ťažiť z vysokej bezpečnosti jazdy
a športovej agility. Najmä v zime je dôležitá vyvážená
klimatizácia interiéru. Preto Mercedes-Benz ponúka komfortnú automatickú
klimatizáciu THERMOTRONIC, ktorá nielenže pracuje individuálne pre
vodiča, spolujazdca a cestujúcich na zadných sedadlách, ale okrem toho
poskytuje aj individuálne nastavenia. Navyše toto zariadenie disponuje
snímačom škodlivých plynov, ktorý pri náhlom zvýšení koncentrácií oxidu
uhoľnatého alebo oxidu dusnatého v okolitom vzduchu – napríklad pri
prejazde tunelom – automaticky uzavrie klapku cirkulácie vzduchu. Ďalšou
charakteristikou klimatizácie THERMOTRONIC je funkcia zvyškového tepla:
stlačením tlačidla „Rest“ sa interiér asi po dobu 30 minút vykuruje
alebo vetrá pri odstavenom motore. THERMOTRONIC vyhrieva vnútorný
priestor v zime veľmi účinne aj pri rannom studenom štarte. Umožňuje to
vykurovací výkon jedenásť kilowattov, ktorý zodpovedá výkonnosti
moderného ústredného vykurovania v rodinnom dome. Pri dieselových
modeloch sa v závislosti od vonkajšej teploty navyše pripája výmenník
tepla so šiestimi integrovanými vykurovacími článkami PTC (positive
temperature coefficient) a podporuje výmenník tepla vykurovania s
elektrickým výkonom okolo 1200 wattov. Spolupráca vykurovania PTC je
nevyhnutná, lebo moderné motory CDI z dôvodu svojej vysokej tepelnej
účinnosti pracujú s veľmi priaznivou spotrebou, a preto v pásme
čiastočného zaťaženia odovzdávajú chladiacej kvapaline podstatne menej
tepla ako tradičné motory. Ponuka vozidiel s pohonom všetkých
kolies od Mercedes-Benz zahŕňa 48 modelov osobných automobilov v
desiatich modelových radoch a zapôsobí svojou rozmanitosťou: popri
triede E a triede C, ktoré sú dostupné ako limuzíny aj ako T-Modely,
obohacuje paletu modelov s pohonom 4MATIC luxusné kupé CL, štvordverové
kupé CLS a cestovné SUV triedy R. Navyše je v ponuke aj kompaktné GLK,
ako aj terénne vozidlá triedy GL a M. Model G, ktorý sa dodáva ešte aj
po 30 rokoch výroby, dokazuje svoje silné stránky najmä mimo spevnených
ciest. Naďalej sa považuje za jeden z najlepších terénnych automobilov
na svete. Vysoká kompetencia inžinierov
mercedesu pri vývoji perspektívnych koncepcií pohonu všetkých kolies má
svoje opodstatnenie: história pohonu všetkých kolies z dielne
Mercedes-Benz začína už v roku 1903, odvtedy platí zásada: keď ide o
lepšie a bezpečnejšie jazdenie za najnepriaznivejších podmienok, je
najlepšou technikou pohon všetkých kolies. Počas desaťročí bol úspešne
použitý v rôznych vozidlách značky Mercedes-Benz. Niektoré typy,
napríklad trieda G alebo Unimog, sa stali celosvetovými legendami. Ale
aj v každodennej premávke na asfalte dokáže pohon všetkých kolies
zabodovať, ako ukazujú limuzíny 4MATIC značky Mercedes-Benz. Tu
inovatívna koncepcia pohonu oslávila premiéru v modelovom rade W 124
triedy E v roku 1987. Systém 4ETS bol po prvý raz použitý v roku 1997 v
triede M. Preto Mercedes-Benz disponuje najdlhšou skúsenostnou tradíciou
zo všetkých výrobcov automobilov s týmito elektronickými riadiacimi
systémami.
Zdroj:
Mercedes-Benz
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Mercedes-Benz: Na prvom slovenskom autodrome možno jazdiť aj na vlastných autách a motorkách Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |