Dizajnové štúdiá spoločnosti Mercedes-Benz myslia o desaťročia dopredu

Publikovan: 30.11, 2010    Tma: Mercedes-Benz

Bratislava (30. novembra 2010) - Zatiaľ čo fyzici sa ešte stále hádajú, či by sa jedného dňa mohla podariť cesta v čase, dizajnéri automobilov Mercedes-Benz k nám prenikli z budúcnosti už dávno. Každý deň sa presúvajú do budúcich dôb a navrhujú automobily, ktoré budú na cestách priťahovať zrak až o roky alebo desaťročia neskôr. Pri prichádzajúcej generácii sériových modelov museli kreatívni návrhári pozerať päť alebo desať rokov dopredu. Ešte ďalej do budúcnosti hľadia dizajnéri v piatich štúdiách pokročilého dizajnu značky Mercedes-Benz (Advanced Design Studios).

Mercedes_dizajn.jpg

Myslia s predstihom troch alebo viacerých dekád

Všetci majú jednu spoločnú tému: mobilita budúcnosti – vylepšovanie jazyka tvarov Mercedes-Benz, stanovovanie trendov prostredníctvom nových tvorivých nápadov, ktoré spôsobia, že mercedes bude aj v budúcnosti vždy vyzerať čerstvo, esteticky a štýlovo bez toho, aby poprel svoje korene a identitu značky. Pre nich je teda budúcnosť už dnes.

Globálny pokročilý dizajn – dizajnové štúdiá spoločnosti Mercedes-Benz

Prvé štúdio pokročilého dizajnu v zahraničí začalo fungovať v júni 1990 v Kalifornii. V dnešných dňoch premýšľajú dizajnéri a modelári v Carlsbade o exteriéri vozidiel zajtrajška a budúcnosti na ploche 1 200 štvorcových metrov. Centrum si pravidelne vymieňa nápady a kreatívnych pracovníkov so sesterskými štúdiami v Tokiu a Sindelfingene. Štvrté štúdio v meste Como (Taliansko) sa zaoberá výlučne interiérom vozidiel budúcnosti. Vo Villa Salazar na brehoch jazera Como vyrábal predtým Gianni Versace svoje motýliky a kravaty. Najmladšie štúdio pokročilého dizajnu sa nachádza najnovšie v Pekingu.

Pohľad až pol storočia do budúcnosti

Profesor h.c. Gorden Wagener, šéfdizajnér značky Mercedes-Benz, je zodpovedný za všetky štúdiá. Popri zhruba 440 dizajnéroch, ktorí sa starajú o sériový dizajn, pracuje viac ako 60 dizajnérov na konceptoch, ktoré značke s hviezdou umožnia pohľad až pol storočia do budúcnosti. Takto môžu kreatívne hlavy v Como veľmi citlivo vnímať vplyvy regiónu pri nápadoch týkajúcich sa interiéru nových vozidiel. V slávnom trojuholníku medzi mestami Como, Miláno a Turín sa udomácnil nábytkársky priemysel a svet módy. Vysoký cveng tu má tradičná remeselná výroba – ideálne prostredie pre štúdio pokročilého dizajnu. To isté platí aj pre ázijskú oblasť. Práve trhy v Japonsku a Číne – oba s veľkým významom pre Mercedes-Benz – požadujú perfektné spracovanie vozidiel s najvyššou funkcionalitou pri ovládaní. Takéto trendy sa vyhľadávajú a rozvíjajú v dizajnových štúdiách v Tokiu a Pekingu, odkiaľ ďalej prenikajú do dizajnu. Práve Tokio ako megamesto je veľmi dôležitý tvorca trendov na tému downsizingu v prémiovom segmente. Dizajnéri si tu kladú najzákladnejšie otázky, napríklad čo by mohlo v budúcnosti vôbec znamenať „byť mobilný“.

„Nevytvárame tu žiadne módne výstrelky,“ hovorí profesor Wagener, „miesto toho sa pokúšame vystopovať dlhodobé trendy, ktoré zvýšia hodnotu našej značky na celé desaťročia. Nápady, ktoré spĺňajú najvyššie nároky na techniku, výkon, komfort a bezpečnosť.“ Dizajnér preto musí „žiť v budúcnosti“ a myslieť minimálne na dve až tri generácie vozidiel vopred. Štúdiá pokročilého dizajnu sa tak stávajú kreatívnymi priestormi, v ktorých môžu dať dizajnéri svojim myšlienkam voľný priebeh bez toho, aby museli myslieť okamžite na sériovú výrobu.

mercedes_dizajn1.jpg

Sériový dizajn v Mercedes-Benz – kvalita z jednej ruky

Pri sériovom dizajne so zadaním na základe presne zadefinovaných technických požiadaviek, výrobných daností alebo zákonných predpisov je potrebné sa zameriavať na konkrétny najbližší model. Je to výzva, ktorá vyžaduje disciplínu v kreativite, ktorá je silno orientovaná na konkrétne požiadavky. Pod vedením dizajnového centra v Sindelfingene sú dizajnéri z celého sveta zapojení do všetkých procesov vývoja nového vozidla, nezávisle na tom, či ide o osobné auto, úžitkové vozidlo alebo autobus, Mercedes-Benz, smart alebo Maybach. Od strategického a koncepčného plánovania, cez operatívne riadenie procesov, až po samotnú prácu na dizajne – dizajnéri Mercedes-Benz pracujú v rôznych oddeleniach na riešeniach pre automobilový dizajn budúcich sériových modelov.

1. Dizajn osobného auta: stratégia a koncepcia

Dizajn Mercedes-Benz tvorí návrhy vozidiel od architektonickej fázy až po sériový proces. K hlavným úlohám patrí rovnako kreatívny vývoj, ako aj dizajn možných nových konštrukčných radov a ich variantov pre portfólio Mercedes-Benz. V úzkej spolupráci s odvetviami výskumu a vývoja sa navyše tvorí mobilita budúcnosti a inovatívne ukážkové automobily – od návrhu po pojazdný prototyp. Popri čistom dizajne vozidla pracujú dizajnéri pod značkou Mercedes-Benz Style aj na úlohách dizajnu produktov exkluzívnych prémiových výrobcov v oblastiach ako je preprava, priemyselný dizajn, životný štýl, nábytok.

2. Dizajn osobného vozidla: riadenie a manažment

Všetky dizajnové projekty automobilov, ktoré sa zrodili v spoločnosti Mercedes-Benz, sú riadené centrálne. Centrum dizajnu v Sindelfingene riadi proces tvorby dizajnu po stránke kvality a kontroly termínov a nákladov po celý životný cyklus automobilu. Know-how sa nasadzuje na celé vozidlo, jeho exteriér aj interiér, od fázy stratégie cez vývoj vozidla a výrobu až po ukončenie sériovej fázy. Dizajnéri sú zodpovední za prípravu všetkých dizajnových exponátov od hlineného modelu, cez modely v mierke 1:1, až po úvodné modely a modely na kontrolu údajov a za tvorbu všetkých dátových modelov potrebných v procese tvorby dizajnu, ako aj za uvoľnenie všetkých rysovacích dát na odovzdanie do procesu výroby nástrojov. Rys vozidla je matematicky dokonalé geometrické zobrazenie povrchov v interiéri a exteriéri vozidla, ktoré vidí zákazník, so zohľadnením všetkých technických a formálnych estetických nárokov.

3. Dizajn osobného auta: návrh exteriéru

Od triedy A po triedu S, od SLK po SLS: dizajnéri vyvíjajú dizajn všetkých konštrukčných radov osobných vozidiel a sú zodpovední rovnako za exteriér, ako aj za dizajn užívateľského rozhrania a ergonómiu. Pracujú na projektoch po celý cyklus vývoja. Dizajnové práce potrebné počas životného cyklu modelu, ako sú úpravy modelov a medziročné zmeny, sú tiež v zodpovednosti centra dizajnu.

4. Dizajn osobného auta: návrh interiéru

Interiéroví dizajnéri netvoria iba klasický interiér vozidla, zložený zo sedadiel, dverí, strešného poťahu a prístrojovej dosky s ovládacími prvkami, ale aj grafiku palubného počítača, štruktúru ponúk a celú logiku ovládania. Na každú úlohu potrebujú rôznych odborníkov, napríklad produktových, grafických a softvérových návrhárov. Špecialisti na tvarovanie povrchov tvoria tiež farby, ako aj všetky vlastnosti materiálov pre exteriér aj pre interiér. Každý detail sa starostlivo vyberá a schvaľuje od lícovania kože cez kovové konštrukcie až po stupeň lesku všetkých plôch. Často rozhodujú najjemnejšie nuansy. Dôležité je strategické posilnenie interiéru, pretože v posledných rokoch sa stal omnoho komplexnejším a jeho význam výrazne vzrástol.

5. Dizajn úžitkových a nákladných vozidiel

Dizajnéri Mercedes-Benz vyvíjajú pre úžitkové vozidlá dizajn dodávok konštrukčného radu Vito, Viano, Sprinter a Vario, ako aj konštrukčné rady v oblasti nákladných vozidiel Accelo, Atego, Axor, Actros a príslušné zvláštne vozidlá Unimog, Econic a S 2000. Úlohy nad rámec značky a konštrukčných radov preberajú v programoch značiek Dodge (dodávky), Freightliner a Mitsubishi Fuso (nákladné vozidlá). Rozsah tvorby zahŕňa celé vozidlo, teda interiér aj exteriér. Konštrukčné rady sú sprevádzané celým procesom tvorby dizajnu až po spustenie výroby – od návrhu, výberu modelov, rozhodnutí o zmrazení dizajnu a uvoľnení modelov na kontrolu údajov, až po tvorivú koordináciu vecí dôležitých pre dizajn.

Pracovný postup dizajnu Mercedes-Benz – desať krokov k hotovému automobilu

Cesta od prvej skice až po prevzatie modelu trvá približne tri roky. Za tento čas prejde nový mercedes takmer nekonečným radom pracovných krokov, pri ktorých sa dizajnéri kúsok po kúsku prehmatajú až ku konečnému vozidlu. Z návrhov, ktoré si najskôr konkurovali, vznikne v tíme najnovšia generácia vozidiel Mercedes-Benz.

1. Skica/počítačová vizualizácia: rovnako ako pri móde, aj pri automobile je na začiatku procesu tvorby dizajnu skica – ručný alebo aj počítačový náčrt. Nápady, ktoré doteraz žili iba v hlave dizajnéra, sa stanú viditeľnými.

2. Digitalizácia: na počítači vznikne virtuálny obraz nového automobilu. Simulujú sa proporcie, rozmery a vedenie línií a kontroluje sa ich súlad a harmónia.

3. Hlinené modely 1:4: nie všetko sa dá simulovať na počítači, preto sa ďalej vyrobia hlinené modely každého variantu nového automobilu. Až teraz sa môžu dizajnéri rozhodnúť, či ich návrhy rozvinú požadovaný účinok aj v trojrozmernom priestore.

4. Výber modelu: z niekoľkých variantov sa vyberie konečný tvar nového automobilu. Tu padá rozhodnutie o vonkajšom tvare budúceho modelu vozidla Mercedes-Benz.

5. Frézovaný model: hlinený model v mierke 1:4 sa prenesie do svojich konečných rozmerov. Vzniká prvý prototyp v plnej veľkosti.

6. Model 1:1: všetky jednotlivé prvky nového modelu sa vyrobia ručnou prácou. Vznikne zdanlivo skutočná predloha. Do popredia sa dostávajú všetky charakteristické znaky nového automobilu.

7. Skice interiéru: aj pri tvorbe vnútorného priestoru sa v prvom kroku vytvoria skice a počítačové vizualizácie. Vznikajú tu rôzne línie výbavy, takže interiér, v ktorom sa má budúci vodič cítiť dobre. Vedúci motív pritom je: „dokonalá estetika“ – dizajn plne odovzdaný kráse.

8. Farby & Obklady/Koncepty ovládania a ukazovateľov (BAK): definuje sa výber materiálov a farieb pre interiér. Varianty výbavy budúceho automobilu sa stanovia zo stoviek vzoriek poťahov a kože a z takmer nekonečnej palety farieb.

9. Hlinený model interiéru/Model interiéru na kontrolu dát: účinok všetkých materiálov a farieb sa skontroluje za „reálnych podmienok“ na nákladne vyrobených modeloch interiéru v mierke 1:1. Každý materiál a každá farba dostane kód a stanovia sa jej technické údaje.

10. Schválenie modelu: Na záver každého jedného procesu návrhu dizajnu prebehne schválenie modelu predstavenstvom. V prípade, že je úspešné, nestojí výrobe nového vozidla Mercedes-Benz viac nič v ceste.


Zdroj: Mercedes-Benz

Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: Bookmark and Share Subscribe


Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.

Autor: admin
 

Hodnotenie lnku

Priemern hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvote poet hviezdiiek:

Vynikajci
Vemi dobr
Dobr
Priemern
Zl

Monosti

Svisiaca tma

Mercedes-Benz

Vytvoil Webdesign Dra-go.cz

as potrebn k spracovaniu strnky 0.04 seknd