Honda predstavila úplne nový koncept elektromobilu Fit EV ConceptPublikovan: 22.11, 2010 Tma: Honda
Svojim vzhľadom sa koncept Fit EV Concept
veľmi blíži charakteru a štýlu pripravovaného produkčného elektromobilu
Honda Fit EV, ktorý bude na japonský a americký trh uvedený v roku
2012. Úplne nová platforma pre plug-in hybridný automobil, predstavuje
novú generáciu dvojmotorovej hybridnej technológie značky Honda,
ktorá bude predstavená v roku 2012. „Dlhoročné
skúsenosti značky Honda s využitím elektromotorov v automobiloch,
nám umožnili porozumieť požiadavkám zákazníkov,“ uviedol
Takanobu Ito, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Honda Motor
Co., Ltd. „Podľa názoru zástupcov spoločnosti Honda, musí
elektromobil ponúkať vysokú úžitkovú hodnotu a jazda s ním musí
byť zábavná. Schopnosti modelu Fit EV, pokiaľ
ide o každodenné dochádzanie do zamestnania, budú vynikajúcim doplnkom
k plne funkčným riešeniam v podobe plug-in hybridu a modelu FCX Clarity
poháňaného elektrinou vyrábanou palivovými
článkami.“ Model Fit EV bol skonštruovaný tak,
aby spĺňal bežné požiadavky priemerného užívateľa, ktorý denne
dochádza do zamestnania. Vozidlo využíva rovnaké priestorové usporiadanie
pre 5 cestujúcich ako obľúbený hatchback Fit (v Európe známy pod
názvom Jazz). V dobe svojho uvedenia na trh bude produkčný model Fit
EV poháňaný lithium-iontovými batériami a koaxiálnym elektromotorom. Motor s vysokou hustotou vinutia, ktorý
vychádza z agregátu použitého u vodíkového modelu FCX Clarity,
sa vyznačuje vynikajúcou účinnosťou a výkonom. Pritom zostáva
tichý i pri vysokých rýchlostiach. Maximálna rýchlosť modelu Fit
EV bude 144 km/h. Dojazd modelu Fit EV sa bude pohybovať
okolo 160 km na jedno nabitie v mestskom cykle US EPA LA4* (112 km pri
uplatnení korekčného faktoru EPA). Dojazd je možné maximalizovať
pomocou inovatívneho elektrického pohonného systému s tromi režimami
vychádzajúceho z technológie použitej u športového hybridného
kupé Honda CR-Z pre modelový rok 2011. Systém umožňuje vodičovi
vyberať medzi režimami ECON, NORMAL a SPORT, čím dochádza k okamžitej
zmene spôsobu jazdy s ohľadom na maximálnu úsporu energie alebo
na lepšiu akceleráciu. Elektrický pohonný systém s tromi
režimami je založený na rovnakom princípe ako obdobný systém v hybridnom
modeli CR-Z, vďaka čomu si vodič môže vozidlo prispôsobiť svojim
požiadavkám, alebo dopravnej situácii. Pri jazde v režime ECON je
možné reálny dojazd vozidla predĺžiť až o 17 percent v porovnaní
s jazdou v režime NORMAL a až o 25 percent oproti režimu SPORT. V režime
Sport dochádza k výraznému zlepšeniu akcelerácie, a to až na úroveň
porovnateľnú s vozidlom vybaveným dvojlitrovým benzínovým motorom. Okrem elektrického pohonného systému
s tromi režimami bude model Fit EV vybavený niekoľkými interaktívnymi
systémami vedenia vodiča, ktoré mu umožnia maximalizovať dojazd
na každé nabitie. Aby vlastníctvo elektromobilu prinieslo
vodičom čo najväčšie potešenie, bude model Fit EV štandardne
vybavený systémom, ktorý vodičovi umožní zostať prostredníctvom
inteligentného telefónu, osobného počítača alebo exkluzívneho
interaktívneho diaľkového ovládača Honda, s vozidlom v spojení
i v čase, kedy vozidlo nepoužíva. Kompaktný interaktívny diaľkový
ovládač umožňuje komunikáciu s vozidlom bez nutnosti internetového
pripojenia alebo dosahu mobilnej siete. Prostredníctvom tohto komunikačného
systému môže vodič na diaľku sledovať úroveň nabitia batérie
vozidla, môže spustiť nabíjanie, či zapnúť klimatizáciu aj vtedy,
keď je vozidlo pripojené k elektrickej sieti – tým sa znižuje odber
energie z batérie po rozjazde. Mobilné aplikácie a webová stránka
umožňujú vodičovi nastaviť zasielanie informácií o úrovni nabitia
batérií vozidla, s cieľom maximalizovať mieru jeho využitia; slúži
taktiež ako 24-hodinová cestná asistenčná služba a ako zariadenie
pre vyhľadávanie verejných dobíjacích staníc. Vozidlo Fit EV bude
vybavené štandardným satelitným navigačným systémom Honda Satellite
Linked Navigation System™, ktorý ponúkne funkciu pre vyhľadávanie
verejných nabíjacích staníc. Pri konštrukcii modelu Fit EV bol kladený
dôraz na jednoduché a pohodlné dobíjanie. Nabitie batérie z bežnej
120 V zásuvky trvá necelých 12 hodín. Pri použití zásuvky s napätím
240 V sa táto doba skracuje na menej než šesť hodín. Karoséria konceptu Fit EV vystaveného
na autosalóne v Los Angeles bude mať modrú perleťovú farbu Deep
Clear Blue Pearl a špeciálne päťlúčové kolesá z ľahkých zliatin
s modrými prvkami. Koncept sa vyznačuje unikátnymi svetlometmi z LED
diód, chrómovanou prednou mriežkou, aerodynamickým nárazníkom,
čírymi zadnými svietidlami, zloženými z LED diód a štítkami s
označením EV. Interiéru prototypu Fit EV Concept dominujú sedadlá
čalúnené ekologickou šedou bio tkaninou. Vedľa modelu Fit EV Concept bude na
autosalóne vystavený taktiež prototyp dobíjacieho stojanu, vyvinutý
spoločnosťou Honda. K nabitiu vozidla musí vodič len priložiť k obrazovke
zvláštnu kartu a potom už stačí iba pripojiť nabíjačku k vozidlu.
Nabíjací stojan Honda ukazuje, ako by v budúcnosti mohla vyzerať
intuitívna a ľahko použiteľná infraštruktúra pre nabíjanie elektromobilov. Spoločnosť Honda rovnako predstavila
novú platformu pre plug-in hybridný automobil, ktorá predstavuje
novú generáciu dvojmotorovej hybridnej technológie. Plug-in hybridná
technológia integrovaná do platformy sedanu strednej veľkosti bola
navrhnutá tak, aby čo najviac vyhovovala každodenným zvykom –
umožňovala krátke časté jazdy v plne elektrickom režime a súčasne
podľa potreby umožňovala jazdy na dlhé vzdialenosti. Riešenie spoločnosti
Honda s dvomi motormi nepretržite pracuje v niektorom z nasledujúcich
troch režimov, medzi ktorými môže plynule prechádzať: pohon len
elektromotorom, pohon elektromotorom spoločne s benzínovým motorom,
či priamy pohon len benzínovým motorom, čo je v tomto segmente unikátne
riešenie. Pre nabíjanie batérií (spätné získavanie energie) plug-in
hybrid využíva rekuperačné brzdenie. V plne elektrickom režime vozidlo používa
lithium-iontovú batériu s kapacitou 6 kWh a elektromotor s vysokým výkonom
120 kW. V rýdzo elektrickom režime má vozidlo v mestskej prevádzke
dojazd približne 16-24 km a dosahuje maximálnu rýchlosť 100 km/h.
Nabitie batérie z bežnej 120 V zásuvky trvá 2 až 2,5 hodiny. Pri
použití zásuvky s napätím 240 V sa táto doba skracuje na 1 až 1,5
hodiny. Vozidlo je možné prevádzkovať i v hybridnom
režime, keď súčasne pracuje benzínový motor i elektromotor. Súčasťou
platformy je úsporný štvorvalcový benzínový motor i-VTEC® s objemom
2,0 litra s Atkinsonovým obehom, ktorý je spojený s elektronicky riadenou
prevodovkou s plynule meniteľným prevodom (E-CVT). Generátor, ktorý
je týmto motorom poháňaný, dodáva energiu do batérií, ktorá
následne slúži na pohon elektromotora. Pre úspornú jazdu s vyššou rýchlosťou
ponúka vozidlo režim priameho pohonu spaľovacím motorom, v ktorom
benzínový motor poháňa predné kolesá. Americká pobočka spoločnosti
Honda v tomto roku zahajuje program ukážok najmodernejších technológií,
nazvaný Advanced Technology Demonstration Program, ktorého súčasťou
je testovanie nových vozidiel v bežnej prevádzke, výskum správania
a používania týchto technológií zákazníkmi, plánovanie infraštruktúry
verejných dobíjacích staníc a ďalšej iniciatívy v oblasti trvalo
udržateľného rozvoja. Partnermi tohto programu sú Stanford University,
kalifornské mesto Torrance a spoločnosť Google, Inc. Spoločne s vodíkovým automobilom Honda
FCX Clarity, sú model Fit EV a budúci plug-in hybrid súčasťou komplexného
prístupu značky k znižovaniu emisií CO2. Spoločnosť
Honda zaujíma úplne ojedinelú pozíciu, pokiaľ ide o jej úsilie
o vytváranie ekologicky šetrných produktov a obnoviteľných zdrojov
energie pre ich pohon. Honda už v Japonsku vyrába a predáva tenko
vrstvové solárne panely, ktoré boli nedávno inštalované taktiež
v stredisku Honda Akadémia v Nemecku. Okrem toho spoločnosť Honda využíva
inovatívne spôsoby výroby a distribúcie energie ekologicky šetrnými
spôsobmi, ako sú napríklad využitie solárnej energie pre výrobu
vodíku z vody. Okrem toho Honda vyvíja systémy pre riadenie spotreby
energie v domácnostiach, ktoré využívajú miniatúrne kogeneračné
technológie a solárne panely slúžiace na zásobovanie domácností
elektrickou energiou a teplom a na nabíjanie elektromobilov. Sieť Honda
Electric Mobility Network zahŕňa technológiu čistých vozidiel,
výrobu energie z obnoviteľných zdrojov a riešenia pre riadenie spotreby
energie, ktorých cieľom je priniesť prospech nielen jej zákazníkom,
ale celej ľudskej spoločnosti. Model Fit EV a sedan s technológiou plug-in
hybrid budú na americký a japonský trh uvedené v roku 2012, aby rozšírili
už tak obsiahlu ponuku ekologicky šetrných vozidiel značky Honda,
ktorá zahŕňa vodíkový automobil FCX Clarity poháňaný palivovými
článkami, sedan Civic GX poháňaný stlačeným zemným plynom (len
v USA) a štyri súčasné modely s hybridným pohonom: Civic Hybrid
(len USA a Japonsko); športový hybrid CR-Z; Insight hybrid a Jazz
Hybrid (len Japonsko a Európa). *Skúšobný režim EPA LA4 je štandardný
skúšobný režim stanovený vládou USA určený pre elektromobily,
ktorý väčšina automobiliek využíva pre účely porovnania. Výpočty
podľa podmienok nového európskeho cyklu (New European Drive Cycle)
nie sú zatiaľ k dispozícii.
Zdroj:
Honda
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Honda: Honda predstavila úplne nový koncept elektromobilu Fit EV Concept Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |