Zvýšenie spotrebnej dane z piva môže zatvoriť posledné malé pivovary

Publikovan: 09.09, 2010    Tma: Steiger

Bratislava (9. septembra 2010) - Plánované  zvýšenie spotrebnej dane na pivo takmer o 50 % ohrozuje všetky pivovary, ale malé pivovary sú ohrozené priam až existenčne. Ak v súčasnosti tvoria dane z piva približne jednu tretinu jeho ceny, po ich zvýšení budú tvoriť takmer polovicu ceny. Navrhovaná spotrebná daň bude pritom 2-krát vyššia ako v ČR, či 3-krát vyššia ako v Nemecku, čo sú krajiny s najvyššou spotrebou piva. Vyššia daň je už len v severských krajinách a na Britských ostrovoch. Výrobcovia piva preto vyzývajú vládu, aby plánované drastické zvýšenie spotrebných daní prehodnotila.

Malé pivovary nemajú na trhu ani 8 percentný podiel

,,Kým v roku 1990 bolo v SR ešte 14 pivovarov, v súčasnosti je ich už len päť, z toho tri malé. Malé pivovary nemajú na trhu ani 8 percentný podiel a tak od nich štát môže získať navyše iba tak malé sumy, že je až nepochopiteľné, že ich kvôli tomu existenčne ohrozuje. Štát nezíska ani u veľkých, pretože aj u nich je prepad od drastického zvýšenia v roku 2003 o 30 %. Ekonomicky je predsa výhodnejšia nižšia daň a vyššia spotreba. Zvlášť to platí pre krajiny kde pivo patrí k ľudovým nápojom. Je priam neuveriteľné, že pivo, ktoré obsahuje najmenej alkoholu oproti vínu a liehovinám, je jediné postihnuté zvyšovaním spotrebnej dane. Som presvedčený, že pitím piva nestúpa počet alkoholikov, ako to tvrdia mnohí experti na zdravie. Treba sa pozrieť na pitie dovozového lacného vína, ktoré sa konzumuje a spotrebná daň tu nie je žiadna. Tu nechcem byť osobný, ale treba sa zamyslieť aj nad tým, aké vrstvy obyvateľstva ho konzumujú“, uviedol viceprezident Slovenského združenia výrobcov piva  a sladu (SZVPaS), zástupca pre malé nezávislé pivovary v Prezídiu SZVPaS Ján Šimonovič.

Sľuby vlády o pomoci malému a strednému podnikaniu sa strácajú v nedohľadne

Dodal, že sľuby vlády pred voľbami o pomoci malému a strednému podnikaniu sa strácajú v nedohľadne. Rast spotrebnej dane je jednoznačnou likvidáciou slovenského pivovarníctva, o čom svedčí absolútna neochota akceptovať pripomienky SZVPaS, prípadne sa stretnúť. Podobným príkladom, akým ide slovenské pivovarníctvo od roku 2003, sa uberá aj v ČR, kde za 9 mesiacov od zvýšenia spotrebnej dane na pivo klesla jeho spotreba o cca 15%. Treba však upozorniť, že pred zvýšením bola cena v ČR v porovnaní s SR o 40 % nižšia. Pri porovnaní zvýšenia v ČR, so  zvýšením na Slovensku, je v Česku daň nižšia o 100 %,  upozornil J.Šimonovič.

,,Pivo obsahuje najmenej alkoholu zo všetkých alkoholických nápojov (3 - 5%), čo je 2 až 3 krát menej ako víno, ktoré znova opakujem má z dane nepochopiteľnú výnimku.  Tým je vylúčená akákoľvek väzba záujmu spájania spotreby alkoholu a jeho vplyvu na zdravie. Ďalším faktorom o ktorom sa musíme zmieniť je fakt, že posledné zvýšenie spotrebnej dane na pivo prinieslo od roku 2003 úbytok 1500 pracovných miest a odvtedy za sedem rokov klesla výroba piva o 1,5 milióna hektolitrov. Spotreba piva sa vlani znížila oproti roku 2002 o 20 litrov na 74 litrov priemerne na jedného obyvateľa“, varoval J.Šimonovič.

Pivovarníctvo má významný vplyv na zamestnanosť v krajine.

Zo štúdie Ernst & Young vyplýva, že pivovarníctvo má významný vplyv na zamestnanosť v krajine. Ku každému jednému pracovnému miestu v pivovarníckom sektore na Slovensku sa nepriamo viaže ďalších 9 pracovných miest: 1 v maloobchode, 2 v dodávateľských sektoroch a takmer 6 v pohostinskom sektore. Pivovarníctvo priamo či nepriamo svojím pôsobením na Slovensku celkom vytvára a podporuje až 20 800 pracovných miest. V slovenskom pivovarníctve je priamo zamestnaných cca 2000 osôb, čo je približne toľko ako pri výrobe nealkoholických nápojov, ale až dvojnásobne viac ako vo vinárskom a liehovarníckom priemysle spolu.




Zdroj: Pivovar Steiger

Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: Bookmark and Share Subscribe


Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.

Autor: admin
 

Hodnotenie lnku

Priemern hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvote poet hviezdiiek:

Vynikajci
Vemi dobr
Dobr
Priemern
Zl

Monosti

Svisiaca tma

Steiger

Vytvoil Webdesign Dra-go.cz

as potrebn k spracovaniu strnky 0.73 seknd