Svetové obchodné reťazce zvýšili aj napriek recesii svoje tržby

Publikovan: 14.01, 2010    Tma: Deloitte

New York/Bratislava (14. januára 2010) – Popredné svetové obchodné reťazce dokázali aj napriek recesii zvýšiť svoje tržby. Väčšine z nich ale klesol zisk. Vo finančnom roku 2008 (t. j. obrat ku koncu júna 2009) sa tržby najväčších 250 maloobchodných spoločností zvýšili o 5,5 percenta na zhruba 3,8 bilióna dolárov. Ziskovosť najväčších reťazcov sa medziročne znížila na 2,4 percenta z 3,7 percenta. Uvádza to nová štúdia spoločností Deloitte a STORES Media s názvom Global Powers of Retailing.

Zloženie prvej desiatky maloobchodných spoločností ostalo rovnaké ako v predchádzajúcom roku. Táto skupina v súčasnosti predstavuje 30 percent obratu 250 najväčších reťazcov. Na prvom mieste ostal americký Wal-Mart pred spoločnosťami Carrefour a Metro, ktoré na štvrté miesto odsunuli Tesco (pozri tabuľku nižšie).

Predajcom tovaru pre voľný čas klesol zisk na 3,1 percenta zo 6,8 percenta. Predajcom módneho tovaru sa znížil zisk na polovicu zo 4,1 percenta za finančný rok 2007. Rovnako sektor rýchloobrátkového spotrebného tovaru, ktorý zahŕňa supermarkety a ostatné potravinové obchody, zaznamenal pokles zisku z 3 percent na 2,2 percenta, a to napriek ďaleko najväčšiemu nárastu tržieb – 8,6 percenta.

„Veľa obchodníkov si „kúpilo“ tržby objemnými podpornými akciami, ktoré citeľne ovplyvnili ich hospodársky výsledok. Napriek tomu sú už zjavné známky toho, že hospodárska recesia odznieva a predajcovia budú opäť schopní vrátiť sa na cestu zlepšujúcej sa ziskovosti,” povedal Ira Kalish, riaditeľ oddelenia spotrebiteľského priemyslu Deloitte Research v Spojených štátoch amerických.

Väčšinu maloobchodníkov ešte stále iba čaká dôraznejšie zamerania sa na on-line predaj v súvislosti s nárastom vplyvu sociálnych sietí. Viackanálový predaj stále rastie spolu s tým, ako čoraz viac spoločností rozvíja schopnosť elektronického obchodu. Internetový predaj však stále predstavuje iba 6,6 percenta celkových tržieb v stovke najväčších maloobchodných firiem na svete. Pri rýchloobrátkovom spotrebnom tovare to predstavuje iba 0,9 percenta.

„Internet bude pre maloobchod v nasledujúcom desaťročí čoraz väčšou výzvou a príležitosťou. Sociálne siete zvýšia v maloobchodnom priemysle transparentnosť tým, že poskytnú zákazníkom viac informácií o predajcoch, ich produktoch a cenách,” zdôraznil Ira Kalish.

Desať najväčších maloobchodných predajcov za finančný rok 2008:

Spoločnosť Krajina pôvodu Poradie Maloobchodné tržby za finančný rok 2008 (v miliónoch USD)
Wal-Mart

Spojené štáty americké

1

401 244

Carrefour

Francúzsko

2

127 958

Metro

Nemecko

3

99 004

Tesco

Veľká Británia

4

96 210

Schwarz Unternehmens Treuhand KG

Nemecko

5

79 924

The Kroger Co.

Spojené štáty americké

6

76 000

The Home Depot, Inc.

Spojené štáty americké

7

71 288

Costco Wholesale Corporation

Spojené štáty americké

8

70 977

Aldi GmbH & Co.

Nemecko

9

66 063

Target Corp.

Spojené štáty americké

10

62 884

 Viac informácií o štúdii Global Powers of Retailing je k dispozícii na webovej stránke: www.deloitte.com/consumerbusiness

Na čo by sa mali predajcovia do budúcnosti pripraviť ?

Očakávaný koniec recesie nebude ani pre maloobchod znamenať rýchly návrat lepších čias. Obchodníkov čakajú zdržanliví zákazníci, tvrdšie konkurenčné prostredie a skromnejší výber možností. Spôsoby, ako využiť naskytnuté príležitosti, ponúka ďalšia štúdia spoločnosti Deloitte „Po búrke – plány na oživenie maloobchodu“. Podľa nej by sa retailové firmy mali prispôsobiť týmto novým faktorom:

Pragmatickí, opatrní zákazníci. Skúsenosť zákazníkov z krízy ovplyvní spôsob ich správania aj v budúcnosti; zákazníci pri nákupných rozhodnutiach zohľadnia dlhodobé hodnoty a udržateľnosť.

Pomalé oživenie úverov. Prístup k úverom a financovaniu zostane ešte pomerne dlho komplikovaný. Pre obchodníkov nastáva kritické obdobie, v ktorom musia preveriť svoje finančné toky a potreby vzhľadom na budúce plány.

Nestálosť ako normálny jav. Obchodníci by si mali zvyknúť, že premenlivosť ostane charakteristickým prvkom prostredia aj po skončení recesie – faktory ako výmenné kurzy, úrokové sadzby alebo náklady za energiu budú ovplyvňovať prevádzkové výnosy a peňažné toky.

Energie. Zdá sa byť nevyhnutné, že cena ropy a ďalších geologických surovín bude aj naďalej rásť, a to s krátkodobými výkyvmi. Význam dopravy ako komponentu celkovej ceny produktu rastie – obchodníci ich musia zohľadňovať pri nastavovaní dodávateľských reťazcov a hľadaní zdrojov.

Rozvíjajúce sa trhy. Kríza poukázala na rastúcu previazanosť ekonomík – je zrejmé, že úloha rozvíjajúcich sa ekonomík ako Čína, India a Brazília v odbore porastie. Spoločnosti s globálnymi možnosťami a schopnosťou adaptácie na rôzne kultúrne prostredia majú veľkú príležitosť na realizáciu investícií.

Myslieť na stratégiu, nie na prežitie. Rozpoznať nové príležitosti počas krízy, keď sú ľudia obklopení neistotami a obavami, je veľmi ťažké. Práve toto je však pre obchodníkov doba na prehodnotenie ich myslenia – riadiace tímy by mali premyslieť dlhodobejšie záležitosti a potreby.

Načúvať zákazníkom. Úspech obchodníkov v období po recesii bude závisieť od ich schopnosti porozumieť zákazníkom – a od toho, ako správne budú schopní využiť tieto poznatky pri nastavení ponuky. Viac ako kedykoľvek predtým by mali obchodníci sledovať dôležité ekonomické indikátory, ktoré súvisia s cieľovým zákazníkom.

Deflácia a inflácia. Ekonómovia sa doposiaľ nezhodujú, či sa recesia prejaví skôr ako inflácia alebo deflácia. Obidva tieto varianty cenového vývoja budú mať veľký vplyv na spôsob realizácie obchodu. Z hľadiska obchodníkov to znamená najmä premyslenie stratégie riadenia zásob a zdrojov.

Udržateľnosť.  Je potřeba rozpracovat strategie a stimuly na zmírnění energetických nákladů, razantně prosazovat „zelené“ alternativy, které také sníží provozní náklady.

Pokles a strata. Recese způsobuje také určité interní napětí uvnitř podniků, což s sebou často nese nárůst podvodů a korupce. Obchodníci budou muset chránit nejen svoje fyzické, ale i informační vlastnictví s ohledem na to, že kriminální metody jsou čím dále sofistikovanější.

Inovácie. Obchodníci by mali využiť príležitosti a aplikovať nové technológie, ktoré vylepšia dojem zákazníka.

Stratégie dodávateľského reťazca. Jednou z hlavných výziev bude riadenie zásob v krátkodobom a dlhšom časovom horizonte, pri zásobovaní bude treba venovať viac pozornosti načasovaniu.

Daňové stimuly. V súčasnosti existuje nepreberné množstvo daňových stimulov, úľav alebo položiek, ktoré pomáhajú investíciám v súkromnom sektore, ako aj udržať a vytvárať nové pracovné miesta. Množstvo týchto príležitostí sa ale môže v nasledujúcich rokoch podstatne zúžiť.

Celá štúdia je k dispozíci tu.

O spoločnosti Deloitte. Deloitte označuje jednu, resp. viacero spoločností Deloitte Touche Tohmatsu, asociácie typu Swiss Verein, resp. jej členských firiem. Každá z týchto firiem predstavuje samostatný a nezávislý právnický subjekt. Podrobný opis právnej štruktúry združenia Deloitte Touche Tohmatsu a jeho členských firiem sa uvádza na adrese www.deloitte.com/sk/o-nas.

Spoločnosť Deloitte poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenstva a finančného poradenstva klientom v mnohých odvetviach verejného a súkromného sektora. Vďaka globálne prepojenej sieti členských firiem vo viac ako 140 krajinách má Deloitte svetové možnosti a dôkladnú znalosť miestneho prostredia, a tak môže pomáhať svojim klientom dosahovať úspechy na všetkých miestach ich pôsobnosti. Viac ako 169 000 odborníkov sa usiluje, aby sa spoločnosť Deloitte stala štandardom najvyššej kvality

Member of Deloitte Touche Tohmatsu © 2010 Deloitte Slovensko


Zdroj: Deloitte Slovensko

Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: Bookmark and Share Subscribe


Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.

Autor: admin
 

Hodnotenie lnku

Priemern hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvote poet hviezdiiek:

Vynikajci
Vemi dobr
Dobr
Priemern
Zl

Monosti

Svisiaca tma

Deloitte

Vytvoil Webdesign Dra-go.cz

as potrebn k spracovaniu strnky 1.64 seknd