Svetové obchodné reťazce zvýšili aj napriek recesii svoje tržbyPublikovan: 14.01, 2010 Tma: DeloitteZloženie prvej desiatky maloobchodných spoločností ostalo rovnaké
ako v predchádzajúcom roku. Táto skupina v súčasnosti predstavuje 30
percent obratu 250 najväčších reťazcov. Na prvom mieste ostal americký
Wal-Mart pred spoločnosťami Carrefour a Metro, ktoré na štvrté miesto
odsunuli Tesco (pozri tabuľku nižšie). Predajcom tovaru pre voľný čas klesol zisk na 3,1 percenta zo 6,8
percenta. Predajcom módneho tovaru sa znížil zisk na polovicu zo 4,1
percenta za finančný rok 2007. Rovnako sektor rýchloobrátkového
spotrebného tovaru, ktorý zahŕňa supermarkety a ostatné potravinové
obchody, zaznamenal pokles zisku z 3 percent na 2,2 percenta, a to
napriek ďaleko najväčšiemu nárastu tržieb – 8,6 percenta. „Veľa obchodníkov si „kúpilo“ tržby objemnými podpornými
akciami, ktoré citeľne ovplyvnili ich hospodársky výsledok. Napriek
tomu sú už zjavné známky toho, že hospodárska recesia odznieva
a predajcovia budú opäť schopní vrátiť sa na cestu zlepšujúcej sa
ziskovosti,” povedal Ira Kalish, riaditeľ oddelenia spotrebiteľského priemyslu Deloitte Research v Spojených štátoch amerických. Väčšinu maloobchodníkov ešte stále iba čaká dôraznejšie zamerania sa
na on-line predaj v súvislosti s nárastom vplyvu sociálnych sietí.
Viackanálový predaj stále rastie spolu s tým, ako čoraz viac
spoločností rozvíja schopnosť elektronického obchodu. Internetový
predaj však stále predstavuje iba 6,6 percenta celkových tržieb v
stovke najväčších maloobchodných firiem na svete. Pri rýchloobrátkovom
spotrebnom tovare to predstavuje iba 0,9 percenta. „Internet bude pre maloobchod v nasledujúcom desaťročí čoraz
väčšou výzvou a príležitosťou. Sociálne siete zvýšia v maloobchodnom
priemysle transparentnosť tým, že poskytnú zákazníkom viac informácií
o predajcoch, ich produktoch a cenách,” zdôraznil Ira Kalish. Desať najväčších maloobchodných predajcov za finančný rok 2008: Spojené štáty americké 1 401 244 Francúzsko 2 127 958 Nemecko 3 99 004 Veľká Británia 4 96 210 Nemecko 5 79 924 Spojené štáty americké 6 76 000 Spojené štáty americké 7 71 288 Spojené štáty americké 8 70 977 Nemecko 9 66 063 Spojené štáty americké 10 62 884 Viac informácií o štúdii Global Powers of Retailing je k dispozícii na webovej stránke: www.deloitte.com/consumerbusiness Očakávaný
koniec recesie nebude ani pre maloobchod znamenať rýchly návrat lepších
čias. Obchodníkov čakajú zdržanliví zákazníci, tvrdšie konkurenčné
prostredie a skromnejší výber možností. Spôsoby, ako využiť naskytnuté
príležitosti, ponúka ďalšia štúdia spoločnosti Deloitte „Po búrke –
plány na oživenie maloobchodu“. Podľa nej by sa retailové firmy mali
prispôsobiť týmto novým faktorom: Pragmatickí, opatrní zákazníci. Skúsenosť zákazníkov z krízy ovplyvní spôsob ich správania aj
v budúcnosti; zákazníci pri nákupných rozhodnutiach zohľadnia dlhodobé
hodnoty a udržateľnosť. Pomalé oživenie úverov. Prístup k úverom a financovaniu zostane ešte pomerne dlho komplikovaný.
Pre obchodníkov nastáva kritické obdobie, v ktorom musia preveriť svoje
finančné toky a potreby vzhľadom na budúce plány. Nestálosť ako normálny jav. Obchodníci by si mali zvyknúť, že premenlivosť ostane charakteristickým
prvkom prostredia aj po skončení recesie – faktory ako výmenné kurzy,
úrokové sadzby alebo náklady za energiu budú ovplyvňovať prevádzkové
výnosy a peňažné toky. Energie. Zdá sa byť nevyhnutné, že cena ropy a ďalších geologických surovín bude
aj naďalej rásť, a to s krátkodobými výkyvmi. Význam dopravy ako
komponentu celkovej ceny produktu rastie – obchodníci ich musia
zohľadňovať pri nastavovaní dodávateľských reťazcov a hľadaní zdrojov. Rozvíjajúce sa trhy. Kríza poukázala na rastúcu previazanosť ekonomík – je zrejmé, že úloha
rozvíjajúcich sa ekonomík ako Čína, India a Brazília v odbore porastie.
Spoločnosti s globálnymi možnosťami a schopnosťou adaptácie na rôzne
kultúrne prostredia majú veľkú príležitosť na realizáciu investícií. Myslieť na stratégiu, nie na prežitie. Rozpoznať nové príležitosti počas krízy, keď sú ľudia obklopení
neistotami a obavami, je veľmi ťažké. Práve toto je však pre
obchodníkov doba na prehodnotenie ich myslenia – riadiace tímy by mali
premyslieť dlhodobejšie záležitosti a potreby. Načúvať zákazníkom. Úspech obchodníkov v období po recesii bude závisieť od ich schopnosti
porozumieť zákazníkom – a od toho, ako správne budú schopní využiť
tieto poznatky pri nastavení ponuky. Viac ako kedykoľvek predtým by
mali obchodníci sledovať dôležité ekonomické indikátory, ktoré súvisia
s cieľovým zákazníkom. Deflácia a inflácia. Ekonómovia sa doposiaľ nezhodujú, či sa recesia prejaví skôr ako
inflácia alebo deflácia. Obidva tieto varianty cenového vývoja budú mať
veľký vplyv na spôsob realizácie obchodu. Z hľadiska obchodníkov to
znamená najmä premyslenie stratégie riadenia zásob a zdrojov. Udržateľnosť. Je potřeba rozpracovat strategie a stimuly na zmírnění energetických
nákladů, razantně prosazovat „zelené“ alternativy, které také sníží
provozní náklady. Pokles a strata. Recese způsobuje také určité interní napětí uvnitř podniků, což s sebou
často nese nárůst podvodů a korupce. Obchodníci budou muset chránit
nejen svoje fyzické, ale i informační vlastnictví s ohledem na to, že
kriminální metody jsou čím dále sofistikovanější. Inovácie. Obchodníci by mali využiť príležitosti a aplikovať nové technológie, ktoré vylepšia dojem zákazníka. Stratégie dodávateľského reťazca. Jednou z hlavných výziev bude riadenie zásob v krátkodobom a dlhšom
časovom horizonte, pri zásobovaní bude treba venovať viac pozornosti
načasovaniu. Daňové stimuly. V súčasnosti existuje nepreberné množstvo daňových stimulov, úľav alebo
položiek, ktoré pomáhajú investíciám v súkromnom sektore, ako aj udržať
a vytvárať nové pracovné miesta. Množstvo týchto príležitostí sa ale
môže v nasledujúcich rokoch podstatne zúžiť. Celá štúdia je k dispozíci tu. O spoločnosti Deloitte. Deloitte označuje
jednu, resp. viacero spoločností Deloitte Touche Tohmatsu, asociácie
typu Swiss Verein, resp. jej členských firiem. Každá z týchto firiem
predstavuje samostatný a nezávislý právnický subjekt. Podrobný opis
právnej štruktúry združenia Deloitte Touche Tohmatsu a jeho členských
firiem sa uvádza na adrese www.deloitte.com/sk/o-nas. Spoločnosť Deloitte
poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenstva a finančného
poradenstva klientom v mnohých odvetviach verejného a súkromného
sektora. Vďaka globálne prepojenej sieti členských firiem vo viac ako
140 krajinách má Deloitte svetové možnosti a dôkladnú znalosť miestneho
prostredia, a tak môže pomáhať svojim klientom dosahovať úspechy na
všetkých miestach ich pôsobnosti. Viac ako 169 000 odborníkov sa
usiluje, aby sa spoločnosť Deloitte stala štandardom najvyššej kvality Member of Deloitte Touche Tohmatsu © 2010 Deloitte Slovensko
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Deloitte: V rebríčku 500 najrýchlejšie rastúcich spoločností sú tri slovenské firmy Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |