Nemci budú v roku
2010 disponovať celkovou kúpnou silou vo výške zhruba 1 550,2 miliardy
EUR. Kúpna sila meria čistý disponibilný príjem populácie vrátane
dávok, ako je napríklad podpora v nezamestnanosti, prídavky na deti
a starobné dôchodky. V roku 2010 sa kúpna sila v Nemecku zníži o 7,5
miliardy EUR, alebo o 0,5% v porovnaní s rokom 2009 najmä kvôli
klesajúcim príjmom ako aj úbytku o 216 000 obyvateľov. Tento pomer
korešponduje s poklesom o 42 EUR na obyvateľa v roku 2010. V priemere
budú mať Nemci k dispozícii 18 904 EUR na obyvateľa a rok, ktoré môžu
minúť na rôzne životné náklady a spotrebu. AK berieme do úvahy
pravdepodobnú stagnáciu vo vývoji miezd a rastúcu
nezamestnanosť, Nemci budú jednoducho musieť hospodáriť šetrnejšie. Na
druhej strane, nízka inflácia pravdepodobne vyváži ďalší prípadný
pokles. Kúpna sila jednotlivcov závisí predovšetkým na tom, či majú
bezpečné pracovné miesto, alebo zažívajú podstatný pokles príjmov
napríklad kvôli výpovedi. Vývin na pracovnom trhu bude mať
najzásadnejší dopad na ochotu domácností k spotrebe a zároveň na
ozdravenie ekonomiky po globálnej kríze. Večná prvá trojka: Okresy Hochtaunus, Starnberg a Mníchov. Tak
ako v roku 2009, aj v roku 2010 budú tri oblasti Nemecka s najvyššou
úrovňou kúpnej okresy Hochtaunus, Starnberg a Mníchov vidiek s kúpnou
silou na vo výške 27 426 EUR, respektíve 27 095 EUR a 26 057 EUR na
obyvateľa. Medzi 25
okresmi s najvyššou kúpnou silou sa okres Freising (spolková krajina
Bavorsko) vyšplhal o 3 miesta vyššie zo 17. na celkové 14. miesto
s kúpnou silou 22 581 EUR na obyvateľa. Okres Erlangen-Höchstadt sa
tiež posunul o tri miesta vyššie a je v súčasnosti na 22. pozícii.
Okres Harburg (spolková krajina Dolné Sasko) naopak klesol najviac -
z 13. na 18. priečku. Novým členom "klubu 25. najbohatších okresov" je
bavorský vidiecky okres Erding, ktorý bol minulý rok na 28. pozícii
a v súčasnosti sa nachádza na 23. mieste. Okres Mettman v spolkovej
krajine Severné Porýnie - Vestfálsko už nie je v top 25, pretože
poklesol o 4. priečky. V ostatných prípadoch sa zmeny v top 25
pohybovali maximálne v rozmedzí dvoch miest v rebríčku. Rozdiely medzi východom a západom krajiny sú ešte stále jasné. Najprosperujúcejším
okresom vo východnej časti Nemecka je Postupim-Mittelmark, ležiaci
v spolkovej krajine Brandenbursko na 190. mieste s čistým disponibilným
príjmom 18 594 EUR na obyvateľa. Na druhom mieste v bývalom východnom
Nemecku je okres Postupim mesto, ležiaci rovnako v Brandenbursku
a hraničiaci s Berlínom – je však až o 45 miest nižšie na celkovej 235.
pozícii a za ním nasleduje okres Oberhavel, takisto v Brandenbursku na
247. pozícii. Všetkých 25 okresov s najnižšou úrovňou kúpnej sily leží
vo východnom Nemecku. Jedinú výnimku tvorí západonemecký
mestský okres Bremerhaven na 401. mieste, ktorého obyvatelia majú
disponibilný príjem na úrovni 15 053 EUR. Tak ako v predošlých rokoch,
okres Uecker-Randow je na poslednej priečke spomedzi všetkých 413
mestských a vidieckych okresov, napriek nárastu indexu (+1,0 na 73,5).
Obyvatelia tohto okresu majú kúpnu silu vyššiu o 163 EUR oproti
minulému roku avšak celkovo majú k dispozícii iba 13 893 EUR, čo
predstavuje zhruba polovicu kúpnej sily tých najbohatších nemeckých
okresov. Rast napriek kríze: Východ dobieha Západ. Rozdielny
obraz vidíme, ak porovnávame rast kúpnej sily v rozdielnych spolkových
krajinách: v tomto prípade východ krajiny jednoznačne prekonáva jej
západnú časť. Medzi 25 okresmi s najvyšším nárastom kúpnej sily oproti
minulému roku sa nachádza 23 východonemeckých a iba 2 západonemecké
okresy. Konkrétne sa jedná o Neustadt an der Waldnaab, okres z Bavorska
a St. Wendel okres v spolkovej krajine Sársko, ktorý v rebríčku
poskočil o 23 miest a predstavuje tak "skokana roka". Medzi
25 okresmi s najväčším poklesom kúpnej sily v porovnaní so spolkovým
priemerom nie sú žiadne okresy z bývalého Východného Nemecka, ale 14
okresov z Bavorska, päť zo Severného Porýnia-Vestfálska, tri z Hesenska
a po jednom z Bádenska-Württemberska, Porýnia-Palatinátu a Dolného
Saska. Spolkové krajiny so silnou ekonomickou výkonnosťou, ako sú
Bavorsko, Bádensko-Württembersko, Hesensko, či Porýnie-Palatinát
silnejšie pocítili dopady krízy nie len pre ich silnú závislosť na
vývoze a následný rast nezamestnanosti. Následkom tohto vývoja kúpna
sila v týchto spolkových krajinách poklesla oproti celkovému priemeru
a východonemecké spolkové krajiny z tohto v tabuľke profitovali. Východonemecké spolkové krajiny: slabé, ale na vzostupe. Spolkové štáty s najnižším hodnotením za minulý rok si vymenili pozície. Sasko-Anhaltsko,
ktoré bolo pôvode na poslednom mieste bolo nahradené spolkovou krajinou
Meklenbursko-Predpomoransko. S kúpnou silou na úrovni 15 672 EUR na
obyvateľa je v súčasnosti Meklenbursko-Predpomoransko na poslednej
pozícii a má zhruba o 17% menšiu kúpnu silu ako je spolkový priemer.
Okrem tohto posunu nenastali v poradí spolkových krajín žiadne zmeny.
Bavorsko (s kúpnou silou na obyvateľa vo výške 20 505 EUR) je stále
na prvej priečke, nasledované Hesenskom (20 343 EUR) a
Bádenskom-Württemberskom (20 227 EUR). Sasko-Anhaltsko
a Meklenbursko-Predpomoransko disponujú najnižšou úrovňou kúpnej sily. Napriek skutočnosti, že Sasko-Anhaltsko
a Meklenbursko-Predpomoransko disponujú najnižšou úrovňou kúpnej sily
v porovnaní všetkých spolkových krajín sú spolu s Brandenburskom
a Durínskom medzi spolkovými krajinami, ktoré zaznamenali najvyšší
nárast v tomto ukazovateli. V Sasku-Anhaltsku majú obyvatelia vo
svojich vreckách o 146 EUR viac, nasleduje Brandenbursko s nárastom
o 126 EUR a e Meklenbursko-Predpomoransko s kúpnou silou na obyvateľa
vyššou o 120 EUR. Na druhej strane, index spolkovej krajiny - hlavného
mesta Berlín poklesol o 0,3%, takže sa kúpna sila priemerného
Berlínčana zníži v roku 2010 o 96 EUR v porovnaní s rokom 2009. Podobne
aj obyvatelia spolkových krajín Brémy, Dolné Sasko, Severné
Porýnie-Vestfálsko a Hesensko budú mať k dispozícii o 80 EUR menej ako
doteraz. O prieskume: Spoločnosť GfK meria kúpnu silu na každoročnej báze už od roku 1937. Prieskum
kvantifikuje disponibilný príjem v regiónoch po odpočítaní daní
a odvodov, ale vrátane všetkých druhov dávok. Tento príjem je
kalkulovaný ako čiastka na obyvateľa na jeden rok v euro a zverejnená
vo forme indexu (priemer za celé Nemecko = 100). Výpočet je založený na
štatistike za mzdy a dane z príjmu používanej na výpočet celoštátnych
dávok a predpovede ekonomických inštitútov. Spoločnosť GfK určuje kúpnu
silu pre všetky nemecké mestské aj vidiecke okresy ("landkresie" a
"stadtkreise") pre všetky obvody a oblasti z poštovým smerovacím
číslom, a pre 2,5 milióna ulíc. GfK definuje kúpnu silu ako súčet
všetkých čistých príjmov obyvateľstva v súvislosti s ich trvalým
bydliskom. Kapitálové príjmy a štátne dávky, ako napríklad podpora
v nezamestnanosti, prídavky na deti, a starobné dôchodky sú v tejto
kalkulácii zahrnuté spolu s čistým príjmom zo zamestnania a samostatnej
zárobkovej činnosti. Na druhej strane však z tejto sumy disponibilného
príjmu nie sú odrátane bežné životné náklady, poistenia, nájmy, ani
výdaje na energie, oblečenie, prípadne úspory. Tým pádom nominálny
nárast kúpnej sily nemusí vždy znamenať, že každý človek bude mať
k dispozícii viac peňazí v prípade, že sa hore uvedené náklady zvýšia
tiež. Okrem toho regionálne rozdiely v nájmoch a životných nákladoch
môžu viesť ku skutočnosti, že nadpriemerná kúpna sila v konkrétnom
regióne nemusí celá skončiť v spotrebe, ale môže byť naviazaná na
vyššie ceny nájmov a podobné vyššie fixné náklady. V priemere minú
Nemci zhruba tretinu svojej kúpnej sily v maloobchodnom sektore. Zvyšné
dve tretiny skončia vo fixných nákladoch, ako je napríklad nájom, ceny
energií, súkromné sporenie na dôchodok či dôchodkové poistenie, iné
typy sporenia a iné náklady ako sú doprava či dovolenky. Pre podrobnejšie informácie: www.gfk-geomarketing.com/purchasing_power. GfK GeoMarketing.Spoločnosť GfK GeoMarketing je dcérska spoločnosť globálne aktívnej skupiny GfK Group:
Spoločnosť je jedným z najväčších európskych poskytovateľov
GeoMarketingových riešení a jej klienti a užívatelia pochádzajú zo
všetkých sektorov ekonomiky. Kľúčovými podnikateľskými oblasťami
spoločnosti sú poskytovanie poradenstva a expertíz, zabezpečovanie
údajov o trhu, digitálne mapy a GeoMarketingový softvér. GfK Group. GfK
Group ponúka základné informácie, ktoré potrebujú spoločnosti
v priemysle, maloobchode, službách a médiách pre uskutočňovanie svojich
strategických trhových rozhodnutí. Spoločnosť poskytuje komplexný
rozsah informačných a poradenských služieb vo svojich troch obchodných
sektoroch: Custom Research, Retail and Technology a Media. Ako 4.
najväčšia spoločnosť venujúca sa prieskumu trhu na svete je prítomná vo
viac než 100 krajinách a zamestnáva vyše 10 000 pracovníkov. V roku
2008 tržby GfK Group dosiahli 1,2 miliardy EUR. Pre podrobnejšie
informácie navštívte našu webovú stránku: www.gfk.com. Sledujte nás na twitteri: www.twitter.com/gfk_group
Zdroj:
GfK SE, Corporate Communications
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu GfK: Nemecko v roku 2010 očakáva miery pokles kúpnej sily Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |