Trh s technickým spotrebným tovarom naďalej klesá

Publikovan: 02.12, 2009    Tma: GfK

Bratislava (2. decembra 2009) -  Hodnota trhu s technickým spotrebným tovarom na Slovensku sa v prvej polovici roku 2009 znížila o 20 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. V treťom kvartáli sa negatívny vývoj ešte prehĺbil, došlo k poklesu 25%. Obrat medziročne klesá vo všetkých sledovaných sektoroch. Vyplýva to zo správy GfK TEMAX® Slovak Republic, ktorá sleduje vývoj trhu s technickým tovarom (spotrebná elektronika, foto, malé a veľké domáce spotrebiče, IT, telekomunikačné produkty a kancelárska technika). 

Malé domáce elektrospotrebiče : výrazný pokles trhu. V treťom štvrťroku poklesol trh s malými domácimi spotrebičmi o 17,8 %, medziročný pokles trhu je vyšší než tomu bolo v druhom štvrťroku (pokles o 13,8 %).  Pokles zaznamenávame u všetkých produktových skupín. Najvyšší medziročný  pokles je u fritéz, ktoré klesli o tretinu a u holiacich strojčekov, ktoré klesli o viac než štvrtinu.  Najmenší pokles, ale stále výrazný,  je u kávovarov a espresa (pokles o 7,6 %).  

Veľké domáce elektrospotrebiče: žiadna vidina zlepšenia. Tržby veľkých domácich spotrebičov v prvých troch štvrťrokoch tohto roku  medziročne poklesli o 18%, čo je skoro o 2 percentné body viac než vykázal pokles trhu v prvom polroku. Pokles zaznamenali ako voľne stojace tak i vstavané spotrebiče, rovnako tak všetky produktové skupiny. K poklesu trhu o viac než 20 % došlo vo varení, chladení, varných doskách a odsávačoch par. Predaje klesli všetkým obchodníkom, vrátane internetových. Výnimkou sú kuchynské a nábytkové štúdiá, ktoré zaznamenala 14% nárast tržieb.

Informačné technológie: trh sa ešte viac prepadol. Sektor informačných technológií klesol v porovnaní s tretím štvrťrokom predchádzajúceho roku celkovo o 27,6%. Táto skutočnosť tak potvrdzuje trend znižovania negatívnych rastov v sektore z predchádzajúcich štvrťrokov. Z pohľadu predaných kusou stále zostávajú, vďaka neustálemu dopytu po malých netbookoch, jedinou rastúcou kategóriou notebooky a táto skutočnosť len potvrdzuje zvyšujúci sa podiel tejto kategórie na úkor stolných počítačov. Najhoršie postihnutou kategóriou, čo do počtu kusov i celkovej hodnoty, zostávajú i naďalej monitory.

Spotrebná elektronika: predaj elektroniky výrazne poklesol. Predaj spotrebnej elektroniky na Slovensku sa od začiatku roku prepadol o viac ako 30%. Najdôležitejšou kategóriou zostávajú televízory s plochou obrazovkou. Celkový obrat plochých televízorov však tiež klesá. V rámci tejto kategórie si rastúcu tendenciu zachovávajú veľké obrazovky (40 palcov a viac), najväčšiu váhu na obrate majú i naďalej LCD televízory s uhlopriečkou 32 palcov. Pokles postihol i ostatné hlavné produktové kategórie, ako sú audio systémy, DVD prehrávače/rekordéry a videokamery. V týchto kategóriách existujú rastúce segmenty ako napríklad blu-ray prehrávače alebo videokamery so záznamom na pamäťovú kartu. Ich predaje však nedokážu kompenzovať poklesy zvyšku trhu.

Foto trh: negatívny vývoj. Foto trh vykazuje v treťom štvrťroku tohto roku, tak ako v rovnakom období minulého roku, negatívny vývoj. K poklesu obratu došlo ako u zrkadloviek tak aj u kompaktných prístrojov. V rámci kompaktných prístrojov je viditeľný posun spotrebiteľského dopytu k lepšie vybaveným modelom. Narastá podiel prístrojov s väčším optickým zoomom, optickou stabilizáciou obrazu, väčším LCD displejom a širokouhlým objektívom.

Telekomunikácie: pokles predajov sa spomalil. Sektor v treťom štvrťroku poklesol v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku v hodnote o 8,4% a došlo tak k spomaleniu poklesu predajov v tomto sektore v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom. Pretrvávajúci pokles vo vývoji telco sektora je ovplyvnený zníženým dopytom po mobilných telefónoch. Jedinou rastúcou kategóriou na trhu tak stále zostávajú smartphony.

Kancelárska technika: ešte väčší prepad predajov.Tretí štvrťrok 2009 ešte prehĺbil pokles predajov kancelárskej techniky z predchádzajúceho obdobia a trh teraz klesá o 26,3%. Jedinou rastúcou kategóriou čo do počtu predaných kusov sú v treťom štvrťroku scannery. Tento segment však nie je dostatočne veľký na to, aby dokázal citeľne ovplyvniť vývoj celého sektoru.

Zhrnutie. GfK TEMAX® Slovak Republic je správa vytvorená GfK Retail and Technology za účelom sledovania trhu s technickým tovarom. GfK TEMAX® Report je vydávaný medzinárodne. Výsledky sú založené na prieskumoch, ktoré vykonáva obchodný panel GfK Retail and Technology. Obchodný panel obsahuje údaje od viac ako 190 000 maloobchodných predajní po celom svete. Všetky reporty a tlačové správy sú k dispozícii na www.gfktemax.com.

Pre ďalšie informácie kontaktujte: Zdeněk Bárta, tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com

Skupina GfK je celosvetovo štvrtou najväčšou spoločnosťou zameranou na marketingový výskum. Pôsobí v troch obchodných segmentoch: Custom Research, Retail and Technology a Media. Skupina GfK svojimi 115 spoločnosťami pokrýva viac ako 100 krajín. Z celkového počtu cca 10 tisíc zamestnancov pracuje viac ako 80% mimo Nemecko. Pre ďalšie informácie navštívte webové stránky: www.gfk.com.


Zdroj: GfK

Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: Bookmark and Share Subscribe


Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.

Autor: admin
 

Svisiace odkazy

Hodnotenie lnku

Priemern hodnotenie: 2
Hlasov: 1

Priemern

Zvote poet hviezdiiek:

Vynikajci
Vemi dobr
Dobr
Priemern
Zl

Monosti

Svisiaca tma

GfK

Vytvoil Webdesign Dra-go.cz

as potrebn k spracovaniu strnky 1.00 seknd