Lepšia práca s informáciami. „Tohoročný
výskum potvrdil priaznivý trend najmä v schopnosti ľudí využívať
počítač a internet na vzájomnú komunikáciu prostredníctvom
elektronickej pošty, chatu, internetového telefonovania, diskusných fór
alebo čoraz populárnejších sociálnych sietí. Na druhej strane vidno
zlepšenia v tom, čo tvorí predpoklad tohto posunu – teda v zručnosti
ovládať počítače a periférne zariadenia a v práci s rôznymi typmi
softvéru. Významný posun sme zaznamenali aj v schopnosti pracovať
s informáciami a službami vo virtuálnom priestore internetu
či lokálnych počítačových sietí, ako napr. vyhľadávanie a sťahovanie
informácií, registrácia a využívanie elektronických služieb. To bolo
doposiaľ „achilovou pätou“ digitálnej gramotnosti, hovorí autor projektu Marián Velšic. Ďalší
priaznivý trend sa ukázal v regionálnej optike. Kým ešte pred pár rokmi
platilo v digitálnej gramotnosti rozdelenie na „Bratislavský kraj
s nadpriemernou gramotnosťou verzus zvyšok Slovenska“, v súčasnosti
niektoré regióny ako Banskobystrický a Žilinský začínajú Bratislavský
kraj dobiehať. Za posledné štyri roky sa zlepšila tiež
situácia v Košickom, Prešovskom a v Trnavskom kraji. Naopak, mierne
zaostávajú Trenčiansky a Nitriansky kraj. Prehlbuje sa digitálne rozdelenie spoločnosti. Na druhej strane pozorujeme negatívny trend – tzv. digitálne rozdelenie spoločnosti.
Teda rozdelenie spoločnosti na tých, ktorí majú prístup k IKT
a zodpovedajúcu úroveň digitálnej gramotnosti a tých, ktorí takýto
prístup ani gramotnosť nemajú. Údaje z rokov 2005, 2007 a 2009
ukazujú, že digitálne rozdelenie spoločnosti sa postupne prehlbuje
a naberá charakter roztvorených nožníc. „Na jednej strane
stojí mladšia, vzdelanejšia, kvalifikovanejšia, sociálne silnejšia
a mestskejšia časť populácie. Na druhej strane je to staršia, menej
vzdelaná, nižšie kvalifikovaná, ekonomicky neaktívna (dôchodcovia,
nezamestnaní), sociálne slabšia a vidiecka časť populácie. Kým prvá sa kontinuálne učí a zlepšuje, druhá takpovediac stojí na jednom mieste,“ konštatuje autor projektu Marián Velšic. Interaktívna mapa digitálnej (ne)gramotnosti. „Okrem
štandardného mapovania úrovne digitálnej gramotnosti obyvateľstva sme
sa preto zamerali predovšetkým na znevýhodnené sociálne skupiny
obyvateľstva – teda na tých, ktorí sú digitálne negramotní alebo
disponujú nízkou úrovňou tejto gramotnosti,“ dodáva Velšic. Praktickým výstupom je tzv. Interaktívna mapa digitálnej [ne]gramotnosti v podobe elektronickej aplikácie, ktorá má za úlohu jednoduchou a
zrozumiteľnou formou poskytnúť relevantné informácie o tejto
problematike, a tým zjednodušiť a zefektívniť prípravu projektov
mimovládnych organizácií angažujúcich sa v oblasti informatizácie
spoločnosti. Interaktívna mapa digitálnej [ne]gramotnosti je bezplatne dostupná na stránkach www.ivo.sk
Zdroj: ITAS
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu ITAS: Členovia ITAS prijali spoločné zásady pri komunikácii o verejných IKT zákazkach Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |