Únia obmedzila zavádzajúce predaje vyzváňacích tónov a pozadí pre mobilyPublikovan: 18.11, 2009 Tma: Európska komisia
Brusel (18. novembra 2009) - Po akcii
EÚ na ochranu spotrebiteľov sa opravilo alebo zrušilo 70 %
webových stránok prešetrovaných pre podozrenie zo zavádzajúceho predaja
vyzváňacích tónov, pozadí a iných služieb pre mobilné telefóny. Akcia trvala 18 mesiacov a prebiehala v 27
členských štátoch, Nórsku a na Islande. Od júna 2008, keď sa začali prvé kontroly, prešetrili vnútroštátne
kontrolné orgány 301 webových stránok v súvislosti s vážnymi
porušeniami právnych predpisov EÚ na ochranu spotrebiteľa. Dodnes sa
vyriešilo 70 % z 301 prešetrovaných prípadov. V 52 % prípadov (159
webových stránok) bola vykonaná oprava a 17 % (54) webových stránok
bolo zrušených. Boli zistené tieto tri hlavné problémy: nejasné údaje o
cene (napríklad chýbajúce alebo neúplné údaje), neposkytnutie úplných
údajov o predajcovi a zavádzajúca reklama, najmä reklama na vyzváňacie
tóny „zadarmo“, aj keď v skutočnosti si spotrebiteľ musí službu
predplatiť. Talianske kontrolné orgány uložili v nadväznosti na
celoplošnú akciu vo februári a v máji deviatim veľkým spoločnostiam,
ktoré porušili právne predpisy, vysoké pokuty vo výške približne
2 milióny EUR. Stovky sťažností od rodičov i spotrebiteľov. Meglena
Kuneva, komisárka EÚ pre ochranu spotrebiteľa, uviedla: „Toto
prešetrovanie v rámci celej EÚ bolo priamou odpoveďou na stovky
sťažností prichádzajúce od rodičov a spotrebiteľov z mnohých krajín EÚ.
Mladí ľudia by sa nemali stávať obeťami podvodov, ku ktorým patrí
napríklad zavádzajúca reklama lákajúca na predplatenie vyzváňajúcich
tónov, o ktorých si mysleli, že sú bezplatné. Ani rodičia by nemali
nachádzať nemilé prekvapenia na svojich telefónnych účtoch, keď si ich
deti neúmyselne objednajú viac, ako chceli. Z týchto výsledkov vyplýva,
že spolupráca v oblasti kontroly na úrovni EÚ môže znamenať obrovský
rozdiel pri vyčistení trhu v prospech spotrebiteľov. V budúcnosti sa
bude v rámci spotrebiteľskej politiky EÚ zameriavať veľa úsilia práve
na tento typ spoločných kontrolných akcií.“ Európania
vlastnia viac než 495 miliónov mobilných telefónov.Dr.
Paolo Saba, generálny riaditeľ riaditeľstva na ochranu spotrebiteľov
pri talianskom protimonopolnom úrade, uviedol: „Z hľadiska talianskeho
úradu na ochranu hospodárskej súťaže dosiahla táto kontrolná iniciatíva
významné výsledky v záujme spotrebiteľov, ktorí realizujú internetové a
cezhraničné transakcie. Výsledky predstavujú dôležitý krok smerom k
účinnejšej ochrane európskych spotrebiteľov a k integrovanejšej
európskej politike na ochranu spotrebiteľa.“ V roku 2007 tvorili
podľa odhadov iba samotné vyzváňacie tóny 29 % celkového trhu v Európe
s „obsahom pre mobilné telefóny“ (asi o 10 % viac ako v roku 2006).
Tržba z predaja vyzváňacích tónov v Európe v roku 2007 sa odhadla
na 691 miliónov EUR. Výsledky celoplošnej akcie zameranej na vyzváňacie tóny v roku 2008 » Z 301 prešetrovaných stránok sa doteraz vyriešilo 70 % problémov [v
159 prípadoch (52 %) sa vykonala oprava a 54 (17 %) stránok bolo
zrušených (údaje podľa členských štátov pozri v tabuľke dokumentu MEMO/09/505 )]. » Viac ako polovica týchto webových stránok (54 %, 163 webových stránok) sa osobitne zameriavala na deti využívaním kreslených postavičiek, dobre známych televíznych postavičiek alebo vyžadovaním súhlasu rodičov.» Veľa webových stránok vykazovalo početné nezrovnalosti (pozri MEMO/09/505 ). Na prešetrovaných webových stránkach sa zistili tieto tri hlavné problémy: » Na 41 % všetkých kontrolovaných webových stránok sa vyskytli nezrovnalosti v niektorej forme súvisiace s informáciami o cene ponuky (124
webových stránok z 301). Mnohé webové stránky uvádzali neúplné
informácie o cene alebo o nej neinformovali vôbec, až kým
spotrebiteľovi nebola fakturovaná na telefónnom účte. Najmä v prípade
predplatného nebolo jasne uvádzané slovo predplatné alebo nebolo zrejmé
obdobie predplatného. » Na 75 % všetkých kontrolovaných webových stránok chýbali niektoré údaje potrebné na nadviazanie kontaktu s predajcom –
meno predajcu, jeho adresa alebo kontaktné údaje neboli úplné (225
webových stránok z 301). Toto je porušenie práva EÚ – podľa smerníc
o elektronickom obchode a o predaji na diaľku (pozri MEMO/09/505 ) sa vyžaduje uvádzanie údajov o poskytovateľovi služieb vrátane e‑mailovej adresy. » 35 % prešetrovaných webových stránok obsahovalo údaje v zavádzajúcej forme (105 z 301). Informácie o zmluve boli síce na stránke uvedené, ale iba drobným písmom alebo sa ťažko hľadali. V 28 % zavádzajúcich prípadov sa služby
ponúkali „zadarmo“, ale spotrebiteľ bol oklamaný a neskôr zistil, že
boli spojené s poplatkami alebo viazané na dlhotrvajúcu zmluvu Taliansko uložilo veľké pokuty. V
Taliansku (vo februári a v máji 2009) boli deviatim spoločnostiam, pri
ktorých sa počas celoplošnej akcie zistilo porušenie pravidiel, uložené
pokuty až vo výške okolo 2 miliónov EUR. Išlo o tieto spoločnosti:
Telecom Italia, Vodafone, Wind, Dada, Zed, H3G a Zeng, Fox Mobile a
Tutto gratis. Taliansky protimonopolný úrad uviedol, že týmto
spoločnostiam museli byť uložené pokuty, pretože stránky neposkytovali
jasné informácie (napr. o počte vyzváňacích tónov za uvedenú cenu alebo
o ich nákladoch). Čo bude nasledovať? Vnútroštátne
orgány budú ďalej pracovať na uzavretí zostávajúcich prípadov. Nový
systém celoeurópskych prešetrovaní bude pokračovať, pričom niekoľko
ďalších celoplošných a spoločných akcií je naplánovaných na roky 2009 –
2010. Viac informácií: http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/mobile_phone/index_en.htm
Zdroj: Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Európska komisia: Reforma telekomunikácií v EÚ má priniesť širšiu ponuku služieb a lepšie pokrytie Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |