Únia obmedzila zavádzajúce predaje vyzváňacích tónov a pozadí pre mobily

Publikovan: 18.11, 2009    Tma: Európska komisia

Brusel (18. novembra 2009) - Po akcii EÚ na ochranu spotrebiteľov sa opravilo alebo zrušilo 70 % webových stránok prešetrovaných pre podozrenie zo zavádzajúceho predaja vyzváňacích tónov, pozadí a iných služieb pre mobilné telefóny. Akcia trvala 18 mesiacov a prebiehala v 27 členských štátoch, Nórsku a na Islande. Od júna 2008, keď sa začali prvé kontroly, prešetrili vnútroštátne kontrolné orgány 301 webových stránok v súvislosti s vážnymi porušeniami právnych predpisov EÚ na ochranu spotrebiteľa.

Dodnes sa vyriešilo 70 % z 301 prešetrovaných prípadov. V 52 % prípadov (159 webových stránok) bola vykonaná oprava a 17 % (54) webových stránok bolo zrušených. Boli zistené tieto tri hlavné problémy: nejasné údaje o cene (napríklad chýbajúce alebo neúplné údaje), neposkytnutie úplných údajov o predajcovi a zavádzajúca reklama, najmä reklama na vyzváňacie tóny „zadarmo“, aj keď v skutočnosti si spotrebiteľ musí službu predplatiť. Talianske kontrolné orgány uložili v nadväznosti na celoplošnú akciu vo februári a v máji deviatim veľkým spoločnostiam, ktoré porušili právne predpisy, vysoké pokuty vo výške približne 2 milióny EUR.

Stovky sťažností od rodičov i spotrebiteľov. Meglena Kuneva, komisárka EÚ pre ochranu spotrebiteľa, uviedla: „Toto prešetrovanie v rámci celej EÚ bolo priamou odpoveďou na stovky sťažností prichádzajúce od rodičov a spotrebiteľov z mnohých krajín EÚ. Mladí ľudia by sa nemali stávať obeťami podvodov, ku ktorým patrí napríklad zavádzajúca reklama lákajúca na predplatenie vyzváňajúcich tónov, o ktorých si mysleli, že sú bezplatné. Ani rodičia by nemali nachádzať nemilé prekvapenia na svojich telefónnych účtoch, keď si ich deti neúmyselne objednajú viac, ako chceli. Z týchto výsledkov vyplýva, že spolupráca v oblasti kontroly na úrovni EÚ môže znamenať obrovský rozdiel pri vyčistení trhu v prospech spotrebiteľov. V budúcnosti sa bude v rámci spotrebiteľskej politiky EÚ zameriavať veľa úsilia práve na tento typ spoločných kontrolných akcií.“

Európania vlastnia viac než 495 miliónov mobilných telefónov.Dr. Paolo Saba, generálny riaditeľ riaditeľstva na ochranu spotrebiteľov pri talianskom protimonopolnom úrade, uviedol: „Z hľadiska talianskeho úradu na ochranu hospodárskej súťaže dosiahla táto kontrolná iniciatíva významné výsledky v záujme spotrebiteľov, ktorí realizujú internetové a cezhraničné transakcie. Výsledky predstavujú dôležitý krok smerom k účinnejšej ochrane európskych spotrebiteľov a k integrovanejšej európskej politike na ochranu spotrebiteľa.“ V roku 2007 tvorili podľa odhadov iba samotné vyzváňacie tóny 29 % celkového trhu v Európe s „obsahom pre mobilné telefóny“ (asi o 10 % viac ako v roku 2006). Tržba z predaja vyzváňacích tónov v Európe v roku 2007 sa odhadla na 691 miliónov EUR.

Výsledky celoplošnej akcie zameranej na vyzváňacie tóny v roku 2008

»  Z 301 prešetrovaných stránok sa doteraz vyriešilo 70 % problémov [v 159 prípadoch (52 %) sa vykonala oprava a 54 (17 %) stránok bolo zrušených (údaje podľa členských štátov pozri v tabuľke dokumentu MEMO/09/505 )].

»  Viac ako polovica týchto webových stránok (54 %, 163 webových stránok) sa osobitne zameriavala na deti využívaním kreslených postavičiek, dobre známych televíznych postavičiek alebo vyžadovaním súhlasu rodičov.»  Veľa webových stránok vykazovalo početné nezrovnalosti (pozri  MEMO/09/505 ).

Na prešetrovaných webových stránkach sa zistili tieto tri hlavné problémy:

»  Na 41 % všetkých kontrolovaných webových stránok sa vyskytli nezrovnalosti v niektorej forme súvisiace s informáciami o cene ponuky (124 webových stránok z 301). Mnohé webové stránky uvádzali neúplné informácie o cene alebo o nej neinformovali vôbec, až kým spotrebiteľovi nebola fakturovaná na telefónnom účte. Najmä v prípade predplatného nebolo jasne uvádzané slovo predplatné alebo nebolo zrejmé obdobie predplatného.

»  Na 75 % všetkých kontrolovaných webových stránok chýbali niektoré údaje potrebné na nadviazanie kontaktu s predajcom – meno predajcu, jeho adresa alebo kontaktné údaje neboli úplné (225 webových stránok z 301). Toto je porušenie práva EÚ – podľa smerníc o elektronickom obchode a o predaji na diaľku (pozri MEMO/09/505 ) sa vyžaduje uvádzanie údajov o poskytovateľovi služieb vrátane e‑mailovej adresy.

»  35 % prešetrovaných webových stránok obsahovalo údaje v zavádzajúcej forme (105 z 301). Informácie o zmluve boli síce na stránke uvedené, ale iba drobným písmom alebo sa ťažko hľadali. V 28 % zavádzajúcich prípadov sa služby ponúkali „zadarmo“, ale spotrebiteľ bol oklamaný a neskôr zistil, že boli spojené s poplatkami alebo viazané na dlhotrvajúcu zmluvu

Taliansko uložilo veľké pokuty.  V Taliansku (vo februári a v máji 2009) boli deviatim spoločnostiam, pri ktorých sa počas celoplošnej akcie zistilo porušenie pravidiel, uložené pokuty až vo výške okolo 2 miliónov EUR. Išlo o tieto spoločnosti: Telecom Italia, Vodafone, Wind, Dada, Zed, H3G a Zeng, Fox Mobile a Tutto gratis. Taliansky protimonopolný úrad uviedol, že týmto spoločnostiam museli byť uložené pokuty, pretože stránky neposkytovali jasné informácie (napr. o počte vyzváňacích tónov za uvedenú cenu alebo o ich nákladoch).

Čo bude nasledovať? Vnútroštátne orgány budú ďalej pracovať na uzavretí zostávajúcich prípadov. Nový systém celoeurópskych prešetrovaní bude pokračovať, pričom niekoľko ďalších celoplošných a spoločných akcií je naplánovaných na roky 2009 – 2010. 

Viac informácií: http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/mobile_phone/index_en.htm


Zdroj: Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku

Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: Bookmark and Share Subscribe


Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.

Autor: admin
 

Hodnotenie lnku

Priemern hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvote poet hviezdiiek:

Vynikajci
Vemi dobr
Dobr
Priemern
Zl

Monosti

Svisiaca tma

Európska komisia

Vytvoil Webdesign Dra-go.cz

as potrebn k spracovaniu strnky 1.93 seknd