V súkromí však – pre mnohých prekvapivo - sedlá
červenú limuzínu švédskeho výrobcu Volvo, model S40. Ako sa však dá
očakávať, nepoháňa ju ekologický turbodiesel s objemom 1,6 litra, ale
špičkový turbodúchadlom prepĺňaný radový benzínový päťvalec T5 s
výkonom 230 koní a pohonom 4x4. Jazdiť rally ste začali v roku 1973 a s výnimkou malej
prestávky, v období medzi rokmi 2000 a 2006, jazdíte rally súťaže
dodnes. Ako došlo k vášmu návratu ku pretekaniu ?» V roku
2000 som prestal jazdiť, nakoľko sa mi podarilo získať tituly Majstra
Slovenska v rally aj v pretekoch automobilov do vrchu a rozhodol som sa
venovať mládeži, začínajúcim talentom. Moje skúsenosti a taktiky, ktoré
som sa naučil rokmi pretekania, som sa vtedy rozhodol "prezradiť" a
posunúť ďalej. Začal som s Igorom Cserhalmym, ktorý bol môj žiak.
Nakoľko je dnes pomerne úspešný pretekár, mám z tohoto svojho "učenia"
dobrý pocit. Možno povedať, že som stál aj pri zrode ďalšieho
pretekárskeho talentu - Jožka "Ďodiho" Béreša. Popri tom som sa
zúčastňoval testovacích jázd pre rôzne automobilové značky aj v
zahraničí, kde som dosahoval v porovnaní s mladšou konkurenciou veľmi
dobré výsledky. Preto som si kúpil jedno staršie rally pretekárske
vozidlo pre skupinu N a išiel som si ho vyskúšať naostro. Keďže sa mi
darilo a bol o mňa aj mediálny záujem, prišli za mnou sponzori a tak od
roku 2006 zase pretekám. Energiu a veľkú inšpiráciu mi dodávajú aj moji
fanúšikovia a obdivovatelia pri trati, ktorí dokážu prejsť aj stovky
kilometrov za mnou, len aby ma podporili. Jazdím najmä pre nich a som
vždy veľmi rád, keď robím ľudí šťastných. Jazdíte radšej na suchej, alebo na mokrej trati, či prípadne na šotoline?» Rally
je motoristická disciplína, ktorá sa jazdí za každého počasia – či na
snehu, alebo za sucha. Každý samozrejme jazdí radšej, keď svieti slnko,
než keď prší, je hmla a šmýka sa. Ale je pravda, že niekedy si za mokra
zajazdím lepšie, ako na suchom povrchu. A šotolina - to je kapitola
sama o sebe. Pokiaľ je na ňu dobre pripravené auto s vhodnými
pneumatikami, tak je to čistá fantázia, ako ja hovorím – čisté Grécko . S akým vozidlom budete pretekať budúcu sezónu ?» Značka
zostane, ale model sa zmení. Pôjde o Fabiu vo verzii S2000. Skupina WRC
totiž momentálne končí, jazdiť sa bude v skupinách S 1600 a S 2000. Väčšinu času, dá sa povedať až na 99,8 %, bol a je vašim
spolujazdcom na rally súťažiach Vlado Bánoci. Ako ste sa zoznámili a
odkedy spolu pretekáte ?» S Vladkom sa poznáme už od štyroch
rokov a sme spolu prakticky dodnes. Iba raz som išiel s iným
spolujazdcom, ktorý sa hrozne chcel so mnou zviezť. Bolo to asi v roku
1983 a on si za to aj zaplatil, hoci de facto pri mne iba sedel. Snažil
sa aj čítať rozpis trate, ale stalo sa mu dokonca, že si pomýlil číslo
rýchlostnej skúšky. Ja som ho aj tak nepočúval a išiel som si svoje.
Mali sme však také šťastie, že sme vyhrali. On bol z toho síce celý
unesený, ale zároveň už ďalej v tom pokračovať nechcel, lebo sa trošku
pri mne bál. Tak dobre ako v pretekárskom vozidle, si s Vladom rozumiete aj mimo trate, v súkromí?» Nakoľko
sme sa spoznali prakticky vo veku, keď sme začali vnímať svet a chodili
sme do rovnakej školy už od prvej triedy, to priateľstvo, ktoré vtedy
vzniklo v detskom veku, to nám pretrvalo dodnes. Asi si teda dobre
rozumieme aj mimo pretekárskeho auta. Vystriedali ste množstvo ostrých automobilov. Ako dlho vám trvá, kým sa s novým vozidlom spriatelíte?» Každé
auto má svoju dušu, svoj charakter. Sú autá milé, dobré a sú aj
bezcharakterné a arogantné. Ideálny stav je, ak dokážete autu vyjsť v
ústrety a ono sa vám potom odvďačí. Tak ako u ľudí, netreba spolu
bojovať. Netreba hľadať veci, ktoré jemu nevyhovujú, treba nájsť
spoločnú reč. Pre mňa je auto súčasťou života, aj keď samozrejme ľudia
sú na prvom mieste. Mám autá strašne rád a myslím si, že ak sa s nimi
dobre zaobchádza, tak vám odovzdajú viac, ako samé dokážu. Ste typ jazdca, ktorého baví jedine víťazstvo?» Samozrejme,
že ideme všetci po víťazstvách. Keďže už nejaký ten tok pretekám,
došiel som ku záveru, že ak chce niekto vyhrávať, najprv sa musí naučiť
prehrávať. Až keď sa naučí prehrávať, potom bude aj vyhrávať.
Vyhrávanie je energiou, silou, ktorá človeka tlačí dopredu. Lebo ísť na
preteky s tým že budem päťdesiatydeviaty, to nemá význam. Vždy chcem
byť prvý a len dúfam, aby mi to nikto neprekazil. Stane sa však, že
niekto je rýchlejší, alebo je lepšie pripravený, ale zvyčajne mi to
vyjde a vyhrám. Ste spokojný so sezónou 2009?» Áno, som veľmi
spokojný, lebo okrem kopcov a rally som začal tento rok jazdiť aj
okruhy na vozidle kategórie DTM. Túto sezónu mám na programe 42
víkendových podujatí, čo je pri počte 53 týždňov do roka kvantum
pretekov. Napriek tomu, že sa sezóna ešte neskončila, už sa mi podarilo
získať titul majstra Slovenska v rally v najsilnejšej skupine A8, a na
kopcoch som tiež držiteľom majstrovského titulu. Čiže, celkom sa nám
zadarilo.
Zdroj: T.O.P. AUTO Slovakia
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Volvo Cars: Pretekár Igor Drotár: každé auto má dušu Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |