So znížením výdavkov na školské potreby počíta menej spotrebiteľovPublikovan: 17.08, 2009 Tma: DeloitteBratislava (17.augusta 2009) - Z
výsledkov prieskumu spoločnosti Deloitte vyplýva, že so znížením
výdavkov na školské potreby počíta menej spotrebiteľov než v minulom
roku, a to aj napriek obavám z ďalšieho vývoja ekonomiky, ktoré naďalej
ovplyvňujú spotrebiteľské správanie. 44 percent respondentov uviedlo, že chce v tomto roku minúť na školské potreby
menej peňazí, pričom v roku 2008 to bolo až 71 %. 43 % respondentov
uviedlo, že znížia svoje výdavky o viac než 100 USD, čo rovnako
predstavuje pokles oproti minulému roku, keď to uviedol takmer každý
druhý opýtaný (48 %).
„Výsledky
prieskumu môžu pre obchodníkov znamenať iskierku nádeje, aj keď
naznačujú, že ponúkaná hodnota bude naďalej najdôležitejším faktorom
nákupného správania spotrebiteľov,“ konštatuje Stacy Janiak,
viceprezidentka a vedúca skupiny pre americký maloobchodný sektor
Deloitte LLP. „Aj keď sa obchodníci nemusia obávať zatvárania
peňaženiek, ako tomu bolo koncom roka 2008, zdá sa, že spotrebitelia
majú v úmysle aj naďalej kontrolovať svoje výdavky, takže ich ochota
nakupovať zostáva obmedzená. Ak chcú obchodníci v tohtoročnej sezóne
nákupov školských potrieb uspieť, mali by sa zamerať na čo najlepšie
nákupné stimuly a ponúkať väčší zážitok z nakupovania v obchode,“
dodáva S. Janiak. Zmena obáv. Obavy z celkového vývoja ekonomiky (55
%) predstavujú najdôležitejší faktor zníženia spotrebiteľských
výdavkov, nasleduje cena benzínu (50 %), výdavky na stravu (50 %)
a energie (46 %). Uvedené tri percentuálne údaje, ktoré súvisia
s mierou inflácie, zaznamenali oproti roku 2008 výrazný pokles, keďže
spotrebitelia považovali minuloročný cenový vývoj týchto komodít za
hlavnú príčinu zníženia spotrebiteľských výdavkov. Spotrebitelia
v tomto roku uviedli aj ďalšie dôvody znižovania výdavkov. 22 %
respondentov uviedlo ako hlavný dôvod stratu zamestnania niektorého
člena domácnosti a 17 % vyjadrilo obavy zo straty zamestnania. Takmer
tretina respondentov (32 %) uviedla, že šetrí viac, čo je o 10
percentuálnych bodov viac než v minulom roku. Tretina respondentov (33
%) spláca dlhy. Podiel opýtaných,
ktorí sa domnievajú, že ekonomika je slabá, resp. že sa momentálne
nachádza v recesii tvorí 85 %, čo je o 10 % menej než v minulom roku.
Štrnásť percent opýtaných si myslí, že ekonomika sa v súčasnosti začína
zotavovať. Opatrnosť v spotrebe. Až
90 % respondentov plánuje nakupovať školské potreby v lacnejších
diskontných predajniach, čo naznačuje, že spotrebitelia si naďalej
starostlivo strážia svoje výdavky. 40 % opýtaných uviedlo, že využije
predajne „všetko za dolár“, 29 % obchody s kancelárskymi potrebami a 28
% bude nakupovať v obchodoch so zľavneným tovarom rôzneho druhu. 70
% respondentov uviedlo, že ekonomické prostredie pravdepodobne ovplyvní
ich nákupné správanie. Okrem toho boli zaznamenané nasledovné zmeny: · 74 % nakúpi viac tovaru vo výpredaji, · 65 % nakúpi iba to, čo rodina potrebuje, · 64 % nakúpi viac lacnejších školských potrieb, · 55 % využije viac kupónov na zľavy, · 45 % bude nakupovať v iných (lacnejších) obchodoch než obvykle. Takmer
tretina opýtaných (32 %) okrem toho uviedla, že pri nákupoch bude
preferovať privátne značky a viac než jedna štvrtina opýtaných (28 %)
si chce pred uskutočnením nákupu porovnať ceny produktov na internete. Na
otázku, či spotrebitelia plánujú znížiť svoje výdavky na určité druhy
tovaru, 81 % odpovedalo, že chcú obmedziť svoje výdavky na oblečenie
a takmer polovica (49 %) predpokladá, že minie menej finančných
prostriedkov na obuv. Takmer tretina (32 %) počíta s nižšími výdavkami
na kancelárske potreby a približne rovnaké percento opýtaných (30 %) má
v úmysle minúť menej na ruksaky a školské tašky. „V
súčasných náročných podmienkach by mali kľúčové marketingové stratégie
zahŕňať kupóny na zľavy, výpredaje a vernostné programy,“ konštatuje S.
Janiak. „Keďže viac než tri štvrtiny spotrebiteľov predpokladá, že
zrealizuje väčšinu nákupov v priebehu augusta, obchodníci by sa mali už
teraz sústreďovať na reklamné kampane, ktoré budú motivovať zákazníkov,
aby minuli väčšiu časť svojho rozpočtu určeného na školské potreby na
jednom mieste. Môžu tak urobiť prostredníctvom kampaní, ktoré majú
strategický aj kreatívny rozmer, napríklad zasielaním správ na mobilné
telefóny alebo prostredníctvom kupónov. Môžu tak zasiahnuť konkrétny
spotrebiteľský segment a zvýšiť angažovanosť a vernosť svojich
zákazníkov.“ Ekologické povedomie. Prieskum poukazuje
aj na neutíchajúci záujem spotrebiteľov o ekologické produkty. Viac než
41 % respondentov uviedlo, že v tejto sezóne nákupu školských potrieb
plánujú vyhľadávať ekologické produkty. 31 % opýtaných uviedlo, že chcú
vyhľadávať ekologické obchody. Výsledky v tejto oblasti sa od roku 2008
príliš nezmenili. „Keďže pre obchodníkov je dôležité porozumieť tomu,
čo si spotrebitelia cenia, obchodníci by sa mali zamyslieť nad tým, ako
využiť príležitosti vyplývajúce z pretrvávajúceho záujmu spotrebiteľov.
Platí to nielen pre ekologicky šetrné produkty, ale aj pre postupy,
ktoré definujú firemnú kultúru spoločností, napríklad dizajn predajne,
použité materiály alebo efektívnosť využívania energií,“ uzatvára S.
Janiak. Ďalšie informácie o skupine Deloitte pre maloobchodný sektor nájdete na stránke www.deloitte.com/us/retail. O prieskume. Prieskum
uskutočnila nezávislá výskumná spoločnosť na podnet spoločnosti
Deloitte prostredníctvom internetu v období od 6. do 9. júla 2009.
Prieskum sa realizoval na vzorke 1044 spotrebiteľov a pripúšťa chybovú
odchýlku v rozpätí plus/mínus tri percentuálne body. Deloitte
označuje jednu, resp. viacero spoločností Deloitte Touche Tohmatsu,
ktorý je asociáciou typu Swiss Verein, resp. jeho členských firiem.
Každá z týchto firiem predstavuje samostatný a nezávislý právnický
subjekt. Podrobný opis právnej štruktúry združenia Deloitte Touche
Tohmatsu a jeho členských firiem sa uvádza na adrese www.deloitte.com/sk/o-nas. Spoločnosť
Deloitte poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenstva a
finančného poradenstva klientom v mnohých odvetviach verejného a
súkromného sektora. Vďaka globálne prepojenej sieti členských firiem má
Deloitte svetové možnosti a dôkladnú znalosť miestneho prostredia, a
tak môže pomáhať svojim klientom dosahovať úspechy na všetkých miestach
ich pôsobnosti. 165 000 odborníkov sa usiluje, aby sa spoločnosť
Deloitte stala štandardom najvyššej kvality. Odborníkov
spoločnosti Deloitte spája firemná kultúra, ktorá je založená na
spolupráci, podporuje bezúhonnosť, tvorbu významných hodnôt pre trh a
klientov, vzájomnú lojalitu a využívanie výhod vyplývajúcich z
kultúrnej rozmanitosti. Pracovníci spoločnosti Deloitte sa neustále
vzdelávajú a získavajú podnetné skúsenosti, majú dostatok príležitostí
na rozvoj kariéry, priebežne budujú spoločenskú zodpovednosť, získavajú
si dôveru verejnosti a pozitívne ovplyvňujú okolité prostredie. Member of Deloitte Touche Tohmatsu , © 2009 Deloitte Slovensko Zdroj: Diana Karaffová, Deloitte Slovakia
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Deloitte: V rebríčku 500 najrýchlejšie rastúcich spoločností sú tri slovenské firmy Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |